MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in virtual reality

Geschreven door Onze redactie

‘Stilstand is achteruitgang’, lijkt tegenwoordig steeds meer een adagium te worden die de bedrijfswereld bezigt. De laatste jaren hebben verschillende nieuwe soorten technologieën elkaar in rap tempo opgevolgd. Er zijn echter maar een paar die ook populair zijn geworden bij de massa. Voor de belegger maakt het niet veel uit, zolang hij maar de juiste technologie op tijd weet te herkennen. MountainShield is geen gewoon beleggingsfonds. Het is een event-driven hedgefund en wij zijn dus ook continu op zoek naar nieuwe trends en events om op in te spelen. Virtual reality wordt gezien als dé technologie waar binnenkort niemand meer omheen kan, en dus is er vast ook rendement te behalen.

Wat is virtual reality

Virtual reality (VR) is in feite een werkelijkheid die door een computer wordt weergegeven. Door middel van een door de computer gesimuleerde werkelijkheid, kan men zich dus in een totaal andere wereld wanen. Deze kunstmatige werkelijkheid kan zowel ‘echt’ zijn, als een fantasiewereld. Met ‘echt’ bedoelt men dat virtuele wereld  overeenkomt met de realiteit. In feite kan men alles nabootsen in virtual reality. Dit is ook meteen waar de kracht ligt van het concept virtual reality. Het concept kent ook al een lange geschiedenis. Het idee van een alternatieve werkelijkheid creëren komt namelijk al uit de jaren '60 van de negentiende eeuw. De eerste echte machines die een vorm van een alternatieve werkelijkheid konden creëren, komen uit de jaren '60 van de 20e eeuw. De kwaliteit hiervan was echter verre van spectaculair en komt in nog geen enkele manier in de buurt van de vormen van virtual reality die wij tegenwoordig kennen.

Lees hier meer over welke virtual reality aandelen strijden om de eerste plaats. 

Virtual_Reality_world1

Afzetmarkten van virtual reality

Momenteel wordt virtual reality vooral nog gebruikt voor entertainment, maar hierin is verandering aanstaande. Juist omdat virtual reality in feite kan worden gebruikt om alles na te maken, zijn er veel bedrijven die hier kansen in zien.

De eerste bedrijven die deze technologie oppikten, gebruikten het inderdaad voornamelijk voor entertainment. Hierbij kunt u denken aan gaming of het bekijken van films. Een goed voorbeeld hiervan is PlayStation (Sony), die zijn virtual reality platform heeft uitgebracht. Ook Netflix houdt zich bezig met het ontwikkelen van een product rondom virtual reality. Wie wil nou niet films kijken waarbij het voelt alsof je echt in die andere wereld bent?

Omzet van de verkoop van Virtual Reality video games per regio in 2016 ($ in miljarden)

Maar ook het bedrijfsleven gaat virtual reality steeds meer inzetten, zo blijkt. Zo wordt het bijvoorbeeld al gebruikt door bouwbedrijven die aan hun klanten willen tonen hoe het eindresultaat eruit gaat zien. Maar ook in de medische en militaire wereld wordt het gebruik van VR steeds populairder. Zo kunnen artsen nu ook operaties oefenen in de gesimuleerde wereld, zonder ook echt die operatie te moeten uitvoeren in de echte wereld. Hetzelfde geldt voor militairen, die nu bijvoorbeeld al gevechtssituaties kunnen oefenen met behulp van virtual reality, zonder ook écht fysiek aanwezig te moeten zijn in een dergelijke situatie. Dat is namelijk toch net ietsje handiger en veiliger.

virtual_reality_glassesDe drie grootste afzetmarkten op mondiaal niveau zijn met afstand Europa, Noord-Amerika en Azië. In 2016 was de totale omzet van de virtual reality gaming markt al $5.1 miljard. De schattingen zijn dat de gehele virtual reality software markt, exclusief gaming, in 2018 zo’n 4.8 miljard dollar waard zal zijn. Verders is in 2018 de totale omzet van de virtual reality consoles zo’n 6.2 miljard dollar, terwijl dat de jaren daarvoor nog veel minder was. Daarnaast zijn er in 2018 ook al zo’n 57 miljoen gamers die actief virtual reality, en dus virtual reality equipement, gebruiken. Verders beslaat de VR gaming software op dit moment ongeveer de helft van de totale omzet van virtual reality software. Deze cijfers laten goed zien hoeveel potentieel de virtual reality markt nog heeft buiten gaming, maar ook dat het al een tamelijk grote markt is. Goldman Sachs verwacht dat er in 2025 in totaal zo’n 80 miljard dollar zal omgaan in de virtual reality markt. Dus zeker iets wat de aandacht van de belegger verdient.

Grootste spelers in virtual reality land

Wat nou juist interessant is voor de belegger, en dus ook MountainShield, om te weten, is welke bedrijven potentieel hebben binnen deze nieuwe markt. Grote namen, zoals Facebook en Google, zijn ook actief binnen de virtual reality markt. In 2014 heeft Facebook bijvoorbeeld Oculus VR opgekocht voor 2 miljard dollar. Dit was het eerste bedrijf wat een virtual reality bril wist te ontwikkelen en uit te brengen. Met de overname heeft Facebook flink voet aan de grond gekregen binnen de virtual reality markt. Ook Google heeft inmiddels een eigen VR systeem ontwikkeld, namelijk de Google Cardboard. Deze service van Google richt zich meer op de massa en het concern heeft hier dan ook de prijs op aangepast. De Oculus van Facebook is voor de meeste mensen toch vrij prijzig en slaat derhalve nog niet echt aan bij het grote publiek. De producten van de chips die in de virtual reality hardware zitten, profiteren evenwel mooi van het rendement op deze nieuw ontstane markt. Zo proberen Nvidia en AMD, de twee belangrijkste producenten van chips, beide de nummer één te worden binnen deze niche.

Omvang van de Virtual Reality hardware markt ($ in miljarden)

Daarnaast proberen ook kleinere bedrijven zichzelf groot te maken met virtual reality. Een goed voorbeeld hiervan is Luxoft Holding. Dit is een internationaal bedrijf dat zich richt op softwareontwikkeling en vooral inspeelt op de opkomende markt van virtual reality. Wat dit bedrijf zo bijzonder maakt, is dat het zich niet richt op de standaard virtual reality markt, maar juist op dat wat er nog niet is. Luxoft richt zich hierbij op de auto- en ruimtevaartindustrie. Ruimtevaartorganisatie NASA ziet ook het potentieel van de virtual reality toepassingen van Luxoft. Het bedrijf heeft al een ongekend snelle groei van zowel de omzet, als van de winst weten te realiseren. Dat maakt het des te interessanter voor de belegger.

Virtual reality in een notendop

De realiteit van virtual reality is dat er nog zoveel meer mogelijk is. Het zal steeds beter, preciezer, mooier worden. Dat schept enorme kansen op de beurs. MountainShield volgt de ontwikkeling op de voet en speelt in op concrete beleggingskansen.

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Disclaimer: op het moment van schrijven heeft het MountainShield Capital Fund geen positie in genoemde aandelen.

Virtual reality Facebook Google Gaming VR

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen