MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Feiten over sport en sportaandelen

Geschreven door Onze redactie

Enkele wetenswaardigheden over de sportwereld en gerelateerde aandelen.

Fitnessclubs en sportscholen

Wereldwijd zijn 145 miljoen mensen lid van een fitnessclub of sportschool. In de industrie gaat wereldwijd 84 miljard dollar om. In de Verenigde Staten groeit het aantal leden van clubs rap. Tussen 2008 en 2014 groeide het aantal betalende leden met bijna 20%. Die trend zet door. En wie bij sportscholen alleen maar denkt aan clubs met rijen crosstrainers, loopbanden en powerbanken heeft het mis. In de VS en wereldwijd groeit het aantal yogascholen explosief en zitten er tussen de 34.000 fitnessclubs zelfs een aantal rodeo scholen! In Amerika zijn er al enkele fitnessketens beursgenoteerd en die doen het helemaal niet slecht.

» Lees hier ons achtergrondartikel over beleggen in sport.

Chinese millennials doen mini-gyms boomen

China telt bijna 500 miljoen millennials. Hun levensstijl verschilt behoorlijk van die van hun ouders. De jonge Chinezen zijn zo’n beetje allemaal opgegroeid met welvaart, hebben een goede opleiding en kunnen consumeren. Bovendien geldt vooral voor deze groep dat de westerse levensstijl populair is. Koffietentjes winnen het van de traditionele theehuizen en fastfoodketens zijn populair. Ook de vrijetijdsbesteding is veranderd. Daar waar ouderen samenklitten in de parken om te dansen en te gymen, verkiezen jongeren steeds meer de fitnessclubs en sportscholen. Daaromheen is een behoorlijke industrie ontstaan. Jonge Chinezen doen alles met hun smartphone. Vandaar dat internetreuzen als Baidu, Alibaba en Tencent hun eigen health-afdeling hebben. Op hun social mediakanalen krijgen influencers ruim baan om sporten en sportartikelen te promoten. Die kunnen vanzelfsprekend online gekocht en betaald worden.

Smartphonemakers als Lenovo en Huawei zetten steeds meer in op wearables. En terwijl hun ouders zich na het werk vermaken in het dichtstbijzijnde park, vertrekt de millennial naar de mini-gym, de nieuwste rage in China. Het gaat om kleine ruimtes, vaak net groot genoeg om vier mensen tegelijk te kunnen herbergen. De mini-gym is uitgerust met de modernste apparatuur en de prestaties van de gebruikers worden via een state-of-the-arts coachsysteem bijgehouden. Vanzelfsprekend gebeurt dat via de smartphone. In Shanghai en Hangzhou is ParkBox een grote speler, maar er zijn meer bedrijven die in de mini-gyms zijn gestapt. De bezettingsgraad is hoog en vanwege de kleine afmetingen zijn huur en exploitatiekosten laag. Het verdienmodel kan weleens zo interessant worden, dat een grote speler een beursgang overweegt. Ook bestaat de mogelijkheid dat een van de internetreuzen in het fenomeen stapt.

Fitbit: van sportgadget naar healthbedrijf

Fitbit werd in 2007 opgericht en heeft zich in no time opgewerkt tot een belangrijk merk als het gaat om fitnesstrackers. Door overnames, van bijvoorbeeld smartwachmaker Pebble, heeft Fitbit een groot marktaandeel weten te winnen. Het fenomeen trackers is overigens al veel ouder. Sporters gebruiken smartwatches die hartslag en andere zaken registreren al veel langer. Nu de techniek is verbeterd en de devices kleiner en goedkoper zijn, is een wearable of smartwatch voor iedereen bereikbaar. Tijd voor Fitbit om de volgende stap te maken. Het concern noemt zich de laatste jaren dan ook een health company. Zo nam het in januari 2018 startup Sano over en gaat het met dat bedrijfje een kleine bloedsuikermeter ontwikkelen. Het is een van de activiteiten die het nieuwe Fitbit vorm moeten geven. Daarnaast is Fitbit door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) uitgekozen om mee te doen aan een speciale pilot rond software-as-a-medical-device (SaMD) producten.

De goudmijn die Zhang Yuning heet

Ronaldo, Messi en Neymar zijn de wereldsterren in het voetbal. In alle uithoeken van de wereld kun je kinderen en volwassenen tegenkomen in een shirt van een van deze spelers. Dat moet ook met Zhang Yuning gebeuren. Jarenlang probeerden clubs en kledingfabrikanten een voet tussen de deur te krijgen in de grote markt van Zuidoost-Azië. Het WK voetbal van 2002 zorgde voor de ontsluiting daarvan. Merken als Adidas en Nike kregen definitief een flink marktaandeel in de verkoop van sportkleding in landen als Japan en Zuid-Korea. Dat het Zuid-Koreaanse elftal op het WK verrassend vierde werd aan de hand van Guus Hiddink was natuurlijk een grote verrassing.

Sport_voetbal1-818190-edited

Spelers van dat team vertrokken vervolgens naar Europese topclubs. Ji-Sung Park kwam bij PSV terecht en dat merkte de club meteen. De uitvoer van shirts naar Zuid-Korea bezorgde de club en de kledingsponsor een leuk zakcentje. Nu China als groeimarkt open ligt, hopen clubs en kledingsponsors op een ‘Chinese Park’. Die lijkt gevonden te zijn in de persoon van Zhang Yuning. De spits, geboren in 1997, schijnt het grootste talent uit China te zijn. Vitesse haalde hem naar Nederland. Daar blies Zhang in de eredivisie op aardige wijze zijn partijtje mee. In 2017 ving Vitesse maar liefst 7 miljoen voor de spits. Het Engelse West Bromwich Albion (WBA) kocht hem voor dat bedrag. Niet omdat Zhang de pannen van het dak speelde. Zijn marketingwaarde was interessant. WBA hoopt de transfersom snel terug te verdienen met de verkoop van shirtjes. Bovendien wil de Chinese eigenaar van de club Zhang inzetten voor allerlei promotionele activiteiten in eigen land.

WBA denkt met Zhang een goudmijn in handen te hebben. Intussen speuren andere clubs de Chinese velden af voor talenten in de hoop miljoenen shirtjes in China te kunnen verkopen. En Zhang? Die werd na zijn transfer meteen uitgeleend aan Werder Bremen omdat hij geen werkvergunning kreeg in Engeland. Na een seizoen waarin hij nauwelijks speelde, dook de spits in 2018 op bij ADO Den Haag. Die club heeft in United Vansen een Chinese eigenaar en ook die ziet brood in de Chinese spits.

Techshirts worden het helemaal

Onderzoekers van Duke University hebben een nieuw soort vilt ontwikkeld waarin rubber en nanodraden van koper zijn verwerkt. Dat maakt het mogelijk elektronica in sportkleding te verwerken. Niet alleen sporters zullen blij zijn met deze ontwikkeling. Door de techshirts kunnen allerlei gegevens van de sporters tijdens wedstrijden gemeten worden, zonder dat er een hartslagmeter of andere in de weg zittende apparatuur in de weg zit.

» Hier vindt u een lijstje interessante sport aandelen.

De uithangborden van Adidas en Nike

Adidas en Nike zijn de twee grote mondiale sportmerken. Beiden doen ze dan ook hun stinkende best hun grote marktaandeel veilig te stellen. Daarbij is het zaak dat de merknaam of het beeldmerk zo veel mogelijk te zien is. Nike had in het verleden grote Amerikaanse sporters als Magic Johnson onder contract. Adidas hield het vooral bij voetballers. Nu zijn beide merken in alle sporten te vinden. Nike betaalt Cristiano Ronaldo bijna 1 miljard euro voor reclame. Adidas betaalt flink aan sterren als Lionel Messi en Luis Suarez. En omdat het Duitse merk in Amerika een beetje in het slop zat, ging het daar een paar jaar geleden op de Amerikaanse toer met de basketballers van de Chicago Bulls. Al die sponsorcontracten kosten de merken een lieve duit, maar die investering betaalt zich meer dan uit. Grote clubs als Manchester United en Real Madrid verkopen jaarlijks ruim 1 miljoen shirts.

Voor ons beleggingsfonds houden wij ook de sport- en fitnessmarkt goed in de gaten. Op zoek naar aandelen met positief rendement op de middellange termijn, houden wij u op de hoogte van onze posities.

Disclaimer: MountainShield heeft op moment van schrijven geen positie in genoemde aandelen.

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

China Nike Fitbit Sport Adidas

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen