MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in social media

Geschreven door Onze redactie

U ontkomt er niet meer aan; social media. Iedereen gebruikt het tegenwoordig om te communiceren met elkaar, maar niet alleen dat. Het is in korte tijd uitgegroeid tot een essentieel bedrijfsonderdeel. Elk bedrijf heeft tegenwoordig een social media tak. Ja, zelfs de voormalige concurrenten van social media, zoals PostNL.

Social media is al lang niet meer het posten van vakantiekiekjes of verslag doen van de verbouwing van uw zolder. Het is het communicatiemiddel bij uitstek tussen commercie en consument. En het is het de laatste jaren ook een steeds belangrijker onderdeel geworden van het arsenaal van hackers. De cyber warfare. Het bekendste voorbeeld hiervan is de inmenging van Rusland in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 door middel van internet-trollen via Facebook, Twitter en andere social media.

Iedereen is ook wel bekend met de grootste spelers in de social media markt, zoals YouTube, Google en Facebook. De marktwaarde van Google alleen al is ongeveer gelijk aan het BNP van Nederland. Het heeft dan ook aanzienlijk meer gebruikers dan de zeventien miljoen tellende bevolking van Nederland.

Wat is social media precies?

social-media-logosDe definitie van een social medium is eigenlijk niks minder dan dat het een online platform is waar gebruikers dingen met elkaar kunnen delen. Het bekendste voorbeeld is hiervan misschien wel Facebook, wat ook het meest gebruikte sociale medium ter wereld is met ruim 2 miljard gebruikers. Andere voorbeelden zijn Snapchat, YouTube, Twitter, Instagram en WhatsApp. Facebook is overigens ook eigenaar van Instagram en WhatsApp, terwijl Alphabet, het moederbedrijf van Google, weer eigenaar is van YouTube.

» Lees hier ons artikel over social media aandelen.

Afzetmarkten social media

De social media markt bestaat uit ongeveer 34% van de totale wereldbevolking. Dat zou betekenen dat in Nederland ongeveer één op de drie mensen een social medium gebruikt. Het aantal gebruikers in Nederland is natuurlijk veel meer dan één op de drie. Dit geldt voor vrijwel de gehele westerse wereld, waar bijna iedereen al een social medium gebruikt. Dit betekent dat de social media markt in de westerse wereld in feite al op zijn max is, en dus niet veel verder kan groeien.

Dit is erg belangrijk om te weten. De groei moet dus worden gezocht in opkomende landen. Hierbij kan men bijvoorbeeld denken aan landen als India of Indonesië.

India heeft op dit moment namelijk zo’n 270 miljoen Facebookgebruikers, wat ongeveer 20% is van de totale bevolking van India. De Verenigde Staten heeft zo’n 240 miljoen Facebookgebruikers, wat ongeveer 73% is van de totale bevolking van de V.S. Als India procentueel hetzelfde aantal Facebookgebruikers wil bereiken als de V.S., dan zal het aantal gebruikers in alleen India al moeten toenemen met zo’n 700 miljoen gebruikers!

Ook in andere landen in Azië en Afrika valt er nog veel te behalen voor behalen voor bedrijven zoals Google en Facebook. Van Nigeria wordt bijvoorbeeld verwacht dat het in het jaar 2100 een bevolking zal hebben van rond  de 1 miljard. De potentiële groei van social media gebruik hangt dus sterk samen met de verwachte toename van de wereldbevolking, waarbij er dus vooral in de opkomende landen nog heel veel winst valt te behalen.

Chinese social media

socialmedia-wechatIn wat één van de, absoluut gezien, rijkste landen ter wereld is en wat tevens het grootste bevolkingsaantal heeft, zou u verwachten dat social media ook daar erg actief zijn. China is immers ook een land dat vol inzet op digitalisering, waardoor het des te aantrekkelijker is voor social media bedrijven. Des te opvallender het dan ook is dat bedrijven zoals Facebook in China geen gebruikers hebben. De reden hierachter is dat na een protest in 2009 bleek dat de protestanten gecommuniceerd hadden via Facebook. Hierop heeft de Chinese regering besloten Facebook te verbieden. Chinese social media platformen, zoals WeChat en QQ, hebben dit gat opgevuld. Juist omdat China zo’n gigantisch grote bevolking heeft, staan deze platformen wereldwijd ook in de top zes qua gebruikersaantallen. Zowel WeChat, als QQ, heeft meer gebruikers dan het in het Westen welbekende Instagram.

Businessmodel social media

Het businessmodel van de bedrijven die actief zijn in de social media markt is erg simpel.

De eerste stap die bedrijven zoals Facebook zetten is het binnenhalen van data van zijn gebruikers. Deze data wordt verzameld en gecategoriseerd. Waar het eigenlijk altijd om draait, is de economische kwestie van vraag en aanbod. Zo ook hier; wat ze aanbieden is namelijk data en informatie over de gebruikers van het platform.

De vraag van de klanten van bijv. Facebook is het gericht adverteren op het platform. Deze advertenties worden per gebruiker zo persoonlijk mogelijk gemaakt met behulp van de verzamelde data en informatie. Hierdoor is de kans groter dat de advertenties aanslaan, wat natuurlijk is wat het bedrijf wil dat Facebook betaalt voor de advertenties. Simpelweg verkopen ze dus (gepersonaliseerde) advertenties.

Dit verdienmodel wordt ook toegepast bij bijvoorbeeld Instagram, maar ook bij Google. Als u bijvoorbeeld een willekeurig product opzoekt, is de kans groot dat u een Google advertentie ervan te zien krijgt.

Social media in een notendop

De social media blijft een erg lucratieve markt. Google en Facebook behoren tot de grootste bedrijven ter wereld en zijn beide erg afhankelijk van hun inkomsten uit social media. Dit heeft beide bedrijven ook zeker geen windeieren gelegd, zo is de beurswaarde van Google ongeveer even groot als het BNP van Nederland. Alleen geldt dit zeker niet voor alle bedrijven op de markt. Zo heeft Twitter het de afgelopen jaren relatief erg moeilijk gehad. Daarnaast zijn er ook nog tal van privacy schandalen, waar vooral Facebook en Google regelmatig last van hebben.

Wie wil beleggen in aandelen van genoemde bedrijven, dienen het nieuws goed te volgen (en niet alleen via social media!). Mountainshield blijft vanzelfsprekend de ontwikkelingen binnen de social media sector op de voet volgen en zoekt het rendement op de middellange termijn.

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Disclaimer: MountainShield heeft op moment van schrijven geen positie in genoemde aandelen. 

Facebook Google China Snapchat Twitter

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen