MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in de markt van online betalingen

Geschreven door Onze redactie

De markt van online betalingen is over de afgelopen jaren gigantisch gegroeid. De belegger heeft hier mooi mee van kunnen profiteren door te beleggen in bedrijven, zoals PayPal en Adyen. De vraag is echter, hoe zullen deze bedrijven het de komende jaren doen en hoe kan de belegger hiervan nog profiteren? Deze vraag stelt MountainShield zichzelf dagelijks ook en probeert hier aan de hand van de laatste ontwikkelingen en trends in de markt hier telkens een nieuw antwoord op te formuleren.

Geschiedenis online betalingen

De e-commerce markt is vrijwel gelijk gegroeid met het gebruik van het internet. Waar internet is, daar is e-commerce. Uit deze relatief nieuwe markt zijn talloze andere markten ontstaan, en online betalingen is hiervan een voorbeeld. Zonder internet was er geen e-commerce geweest en zonder e-commerce waren er geen online betalingen geweest. Zonder Amazon en Alibaba hadden Paypal en Adyen misschien nooit kunnen bestaan.

Online betalingen is een voorbeeld van Electronic Data Interchange (EDI). Dit houdt simpelweg in dat er elektronisch een stukje data wordt uitgewisseld. In het geval van online betalingen staat op dit stukje elektronische data een bepaald geldbedrag. In het dagelijkse leven wordt dit vooral door de consument, door u dus, gedaan bij het aankopen van producten via het internet. Voor de Nederlander is bol.com een bekend voorbeeld hiervan, maar internationaal gezien zijn Amazon, Alibaba en het Zuid-Amerikaanse MercadoLibre de grote spelers. Dat zijn dan ook de aandelen die beleggers rendement opleveren wanneer het online betalen toeneemt.

» Lees hier ons achtergrondartikel over Amazon.

Hoewel dit niet de bedrijven zijn die de betalingen faciliteren, zijn ze wel essentieel voor überhaupt de vraag naar  online betalingen. Ook bij online betalingen is het namelijk een kwestie van vraag en aanbod. De vraag komt dus voornamelijk van e-commercebedrijven en het aanbod komt van bedrijven, zoals het Nederlandse Adyen en het Amerikaanse PayPal.

De geschiedenis van online betalingen loopt vrijwel gelijk aan die van e-commerce. De allereerste e-commercebedrijven werd in de jaren 90 opgericht en dat geldt ook voor de eerste bedrijven die online betalingen faciliteerden. Wederom is PayPal hier een goed voorbeeld van. Het bedrijf werd namelijk in 1998 onder de naam Confinity opgericht. Dit bedrijf fuseerde in 2000 met het bedrijf X.com van ene Elon Musk. Nadat de naam in 2001 was veranderd naar PayPal, ging het bedrijf in 2002 naar de beurs en nog datzelfde jaar nam e-commercebedrijf eBay het over voor anderhalf miljard dollar.

betalen-met-edentifier

 

Afzetmarkten online betalingen

Online betalingen kunnen, zoals de naam al doet vermoeden, alleen plaatsvinden in een online omgeving. Met deze informatie is de redenatie al snel gemaakt dat landen met een ontwikkelde digitale infrastructuur de meeste online betalingen per capita verwerken. Als we dan gaan kijken naar de cijfers, dan blijkt dit ook nog echt te kloppen.

De meeste online betalingen worden namelijk gedaan in de rijkste landen ter wereld. Op nummer 1 staat China, waar in 2018 voor zo’n $1 biljoen betaald is via elektronische systemen. Op een kleine afstand staat de V.S. en daarna volgen de andere ontwikkelde landen, zoals Canada, Australië en de West-Europese landen.

Ook absoluut groeit het aantal mensen dat op digitale wijze dingen aanschaft. In 2018 wordt er verwacht dat er in totaal zo’n 1.8 miljard mensen zijn die digitaal producten aanschaffen, terwijl dit getal in 2014 nog maar rond de 1.3 miljard lag. Dit betekent dus dat er gemiddeld per jaar ongeveer 100 miljoen nieuwe digitale klanten bij zijn gekomen. Analisten verwachten dat in 2022 het totale bedrag dat digitaal uitgewisseld wordt rond de 5.5 biljoen zal liggen.

image-5

De grote spelers in online betalen

Veruit het grootste bedrijf wereldwijd gezien is PayPal met zo’n 244 miljoen actieve gebruikers anno 2018 en de verwachting is dat dit aantal over de jaren heen alleen maar zal blijven groeien. Sinds 2010 is het aantal gebruikers, wat toen nog stond op ongeveer 84 miljoen, in een rechte lijn omhoog gegaan en dat zal het de komende jaren dus ook nog wel blijven doen. Het aandeel stijgt mee.

Ook het Nederlandse Adyen doet het niet slecht. Van 2015 naar 2016 wist het een omzetgroei te realiseren van rond de 99%. Ook het aantal transacties is sinds 2015 tot 2017 met meer dan 400% gegroeid. Wel lijkt dit bedrijf op moment van schrijven, 31 juli 2018, lichtelijk overgewaardeerd te zijn sinds - en dankzij - de beursgang in juni 2018. Dit is ook de reden dat MountainShield op dit moment short zit in Adyen.

Andere belangrijke spelers zijn Apple, met Apple Pay, en Amazon, met Amazon Pay. Ook andere, kleinere bedrijven proberen zichzelf te profileren op deze relatief nieuwe markt, maar de vraag is natuurlijk of dit lukt. Een voorbeeld hiervan is Square, een aandeel waar MountainShield momenteel short in zit. 

Beleggen in online betalingen in een notendop

Al met al, is de markt van online betalingen zeker een markt die nog gaat groeien de komende jaren. Deze groei zal voornamelijk komen uit een toenemende vraag naar het bestellen van producten via de digitale snelweg. De vraag is natuurlijk welk bedrijf erin slaagt om het meest van deze groei te profiteren. Zal dit PayPal, Adyen of toch een ander bedrijf zijn? MountainShield poogt altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en trends binnen de markt van online betalingen en speelt hierop in waar mogelijk.

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Disclaimer: MountainShield Capital Fund heeft op moment van schrijven short posities in aandelen Adyen en Square.

 

Amazon Alibaba Elon Musk Online betalingen PayPal Adyen Square E-commerce MercadoLibre

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen