MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in non-alcoholische dranken

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

Bijna alle concerns die actief zijn in de drankindustrie zijn ook te vinden in de sector non-alcoholische dranken. Het interessant om deze beleggingscategorie apart te belichten. Analisten verwachten namelijk voor de sector een jaarlijkse samengestelde groei (CAGR) van 4,7% in de periode 2018-2023.

De markt voor non-alcoholische dranken is een echte groeimarkt. Toenemende welvaart en een sterk uitdijende afzetmarkt zorgen daarvoor. Azië, het Midden-Oosten en Afrika zullen naar verwachting een aanzienlijke groei realiseren tussen 2018 en 2023. Inkomensgroei, een groter wordende middenklasse en het ontginnen van nieuwe markten zorgen daarvoor. Daarnaast groeit het aantal westerse consumenten dat bewust kiest voor gezonde producten. Tenslotte dient opgemerkt te worden dat de sector zich in een zeer competitieve markt bevindt waarin veel verschillende spelers hun plek opeisen. Het gaat allang niet meer alleen om de traditionele frisdrankbedrijven als Coca-Cola en PepsiCo. Ook grote voedingsconcerns als Kraft Heinz, Nestlé en Danone doen mee, net als de alcoholische drankenindustrie.

» Lees hier ons artikel over alcoholvrije aandelen.

Maagdelijke drankjes

Nog niet zo heel lang geleden bestond de sector slechts uit frisdranken, bronwater en vruchtensappen. Het aanbod is in de loop der jaren echter flink uitgebreid. We spreken nu van alcoholvrije dranken als het alcoholpercentage onder de 0,5% ligt. Naast de zogeheten ‘virgin drinks’, de alcoholvrije versies van bier, wijn en cider, behoren ook instant koffie, gearomatiseerde thee en sport- en gezondheidsdrankjes tot de non-alcoholische dranken.

Drankje-kiwi-103058-editedWereldwijd waren in de jaren tachtig twee ontwikkelingen die voor grote verandering in de sector zorgden. Allereerst werd de markt groter door urbanisatie. Azië werd daardoor een belangrijke groeimarkt. Een tweede factor was het veranderende consumentengedrag. De gezondheidsrage speelde daar een leidende rol in. De vraag naar alcoholvrije drankjes nam een vlucht, maar tegelijkertijd werd de consument steeds kritischer. Dat zorgde ervoor dat de sector met innovatieve producten op de proppen moest komen die voldeden aan de veranderde smaak en levensstijl van de consument. Zo kwamen er lightversies van frisdranken en werd het assortiment vruchtensappen flink uitgebreid. Kiwisap en sappen van andere exotische vruchten deden hun intrede. Ook het aantal soorten bronwater nam een vlucht.

Geschiedenis alcoholvrij

Alcoholvrij bier werd al in de middeleeuwen gebrouwen. In de Verenigde Staten deed het tijdens de drooglegging tussen 1920 en 1933 opgang. Voor brouwers was het eenvoudig om de alcohol uit het productieproces te laten. Het was dus ook een koud kunstje om de alcohol weer in het bier te stoppen toen er een eind kwam aan de zogenoemde Prohibition. In de jaren tachtig groeide de belangstelling voor alcoholvrij of alcoholarm bier weer. Dat kwam niet alleen vanwege zorgen om de gevaren van alcoholgebruik maar ook omdat veel consumenten gezonder wilden leven.

red-bull-energydrink-464518-editedIn 1987 zorgden de Thaise ondernemer Chaloe Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz voor een revolutie in de sector. Het duo introduceerde het Thaise drankje Krating Daeng. Het ging om een zeer zoete frisdrank die het duo onder de naam Red Bull als energiedrank wereldwijd lanceerde. Red Bull ging meteen als een speer. Binnen enkele jaren mocht het concern zich marktleider noemen. Daar waar de alcoholvrije drankenmarkt wordt gedomineerd door producten die claimen goed te zijn voor de gezondheid, zijn drankjes als Red Bull een uitzondering. Het goedje zit vol met suiker en cafeïne. Niet voor niets gaan er bij tijd en wijle stemmen op om de verkoop aan kinderen en jongeren aan banden te leggen. Naast de energy drinks is de sportdrank ook aan een opmars bezig. Het gaat om vloeistof die mensen na het sporten tot zich nemen. Het lest de dorst sneller dan gewone frisdranken en zorgt voor een sneller herstel. Gezond of niet; de markt voor sport- en energiedranken zal, alleen al in de Verenigde Staten, in 2023 uitkomen op ruim 91 miljard dollar. De groei heeft vooral te maken met het feit dat de doelgroep groter wordt. Werd eerst alleen ingezet op jonge mannelijke sporters; nu is de aandacht succesvol verlegd naar vrouwen en recreatieve sporters. Vooral in de laatste categorie zit nog behoorlijk wat rek.

» Lees hier ons achtergrondartikel over alcoholische drank.

Zuiver zuivel

In het kielzog van de zogeheten functional beverages, de categorie waaronder energy drinks en sportdranken vallen, kwamen er ook allerlei zuiveldranken op de markt met als doel de gezondheid te verbeteren. Yakult is daar een voorbeeld van. Veel van deze dranken bevatten probiotica of prebiotica. Het zijn bacteriën en stoffen die claimen de stofwisseling en de darmfunctie helpen te verbeteren. Wetenschappers zijn sceptisch over deze drankjes, maar de consument lijkt daar niet om te malen. Ook in dit segment zit behoorlijk wat groei met drankjes die als vloeibaar ontbijt of gezonde drinksnack worden aangeprezen.

Conclusie

De sector non-alcoholische dranken is nog steeds in beweging door volop in te spelen en mee te veranderen met de wensen van de consument. Sojamelk is daar een goed voorbeeld van. Nu steeds meer mensen vegetariër worden of een veganistische levensstijl verkiezen, is sojamelk als koeienmelksubstituut een gewild product geworden. Daarnaast heeft de sector met een reeks van producten ingespeeld op zaken als voedselintolerantie en -allergieën. De trend dat steeds meer mensen naar vervangers voor alcoholhoudende dranken op zoek zijn, speelt de sector in de kaart. Naast goede biertjes zonder alcohol komen er steeds meer alcoholvrije alternatieven op de markt voor wijn en likeuren. Het zijn producten waar de sector in de komende jaren nog veel plezier aan beleeft.

Voor ons beleggingsfonds houden wij ook de sector van non-alcoholische drankjes goed in de gaten. Op zoek naar aandelen met positief rendement op de middellange termijn, houden wij u op de hoogte van onze posities.

Disclaimer: MountainShield heeft op moment van schrijven geen positie in genoemde aandelen. 

» Reserveer uw plek op de gastenlijst voor het MountainShield Biotech event

Frisdrank Yakult Red Bull Energiedrank Zuivel Alcoholvrij

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.

Meer nieuws

Er zijn nog geen aanverwante nieuwsberichten.

Meer nieuws

feature image
Beleggen in biotech
feature image
Beleggen in luxe
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen