MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Wat u nog niet wist over non-alcoholische drank

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

Hippe drankjes zijn weer helemaal trendy. En dat er niet altijd alcohol in hoeft te zitten, bewijzen onderstaande feiten. Supergezond voor elke belegger!

Soylent, de motor van Silicon Valley

Software-ontwikkelaar Rob Rhinehart ontwikkelde in 2014 het voedselvervangende drankje Soylent. Hij vond het eten van gewoon voedsel ‘ouderwets’. De naam komt van het fictieve voedsel van de sciencefictionroman Make Room! Make Room! uit 1966. In 1973 werd de roman verfilmd onder de titel Soylent Green. Het voedsel blijkt in een dramatische ontknoping in de roman uit menselijke resten te bestaan. In de Soylent van Rhinehart zitten andere ingrediënten. Het is voornamelijk gemaakt van maltodextrine, rijstproteïnen, haverbloem, koolzaadolie, visolie en vitaminen. In Silicon Valley zijn ze er verzot op, maar het spul schijnt niet echt te drinken te zijn. Het doet in de verte een beetje denken aan SlimFast, een drankje dat bedoeld is om van af te vallen. Het zijn twee voorbeelden van de nichemarkt van voedselvervangende drankjes. Volgens een rapport van ReportWeb gaat het om een interessante groeimarkt. SlimFast is een grote speler en ook concerns als Nestlé, Kraft Heinz, HerbalLife en farmaceut GlaxoSmithKline zijn er in te vinden. Soylent is voorlopig nog een kleine speler.

» Lees hier ons achtergrondartikel over non-alcoholische drankjes.

Wietbier

drank-bierDe non-alcoholische drankensector kent tal van hippe drankjes die een jong en gezond publiek aanspreken. Hi-Fi Hops is de laatste knaller in de Verenigde Staten. Het gaat om een drankje met wiet. Lagunitas Brewing Company, eigendom van Heineken, maakt het. Er zit niet alleen THC in, maar ook CBD. Dat is een stofje waarvan je blij wordt. Hi-Fi Hops kost zo’n 8 dollar per blikje, maar mensen tellen dat bedrag vrolijk neer. Ook dit is een trend waarmee de sector non-alcoholische dranken vooruit kan. Zeker nu cannabis in steeds meer landen legaal wordt.

Non-alcoholisch als gezondheidsdrank:

farma doet mee

De non-alcoholische dranksector kent spelers van diverse pluimage. Het zijn niet alleen de drankconcerns en frisdrankmakers. Ook grote voedingconcerns als Nestlé en Kraft Heinz hebben een flink marktaandeel. Langzaam heeft ook de farmaceutische industrie de sector ontdekt. Zo maakt GlaxoSmithKline voedselvervangende drankjes en begeeft het aan de Zwitserse beurs genoteerde Relief Therapeutics zich op de markt voor zuiveldrank. Dat doet het samen met het Chinese Health & Happiness Hong Kong Limited. De concerns gaan drankjes ontwikkelen om allergieën te voorkomen.

drankjes-nonalco-623278-edited

Coca-Cola Company aan de Moxie

The Coca-Cola Company gaat het frisdrankje Moxie overnemen. Het merk is al in handen van Coca-Cola Bottling Company of Northern New England, een bottle-partner van het concern. Moxie was twee eeuwen geleden populair in Amerika, maar werd overvleugeld door cola. Het drankje wordt gemaakt van gentiaanwortelextract. Het is eigenlijk een cultdrankje, maar de laatste jaren is het weer helemaal hot. Dat komt door Country Girl, een drankje waar bourbon whisky met Moxie wordt gemixt. Non-alcoholische dranken worden steeds meer gebruikt in mixdranken en cocktails. De alcoholsector speelt daar handig op in. Zo heeft Lucas Bols onder de noemer Lowbols een keur aan recepten met de eigen likeuren en sapjes of non-alcoholische dranken.

» Lees hier ons artikel over alcoholvrije aandelen. 

» Reserveer uw plek op de gastenlijst voor het MountainShield Biotech event

Drank Gezonde voeding Nestlé GlaxoSmithKline Coca-Cola Kraft Heinz

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.

Meer nieuws

feature image
Beleggen in biotech
feature image
Beleggen in luxe
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen