MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Netflix: watch out!

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

Voor degenen die Netflix waren vergeten in het FAANG-lijstje, pas op! Ze zijn hier toch nog echt en ze blijven hier ook nog wel even. Wie kijkt er tegenwoordig nog liever televisie, als je ook de onbeperkte hoeveelheid series en films op Netflix? Dat dit aandeel de kleinste is in het lijstje van de FAANG-aandelen, betekent alleen maar dat het nog het meeste kan groeien van allemaal. Beleggingsfonds MountainShield neemt de FAANG-aandelen stuk voor stuk onder de loep en bekijkt hiervoor zowel de actualiteiten, als de geschiedenis van elk bedrijf.

Netflix: terug naar de oorsprong

Hoewel de meeste mensen tegenwoordig Netflix kijken op hun mobiel, laptopje of smart tv, bestaat Netflix al vrij ‘lang’.

Netflix werd in 1997 opgericht door Marc Randolph en Reed Hastings. Let op, het klassieke start-up verhaal komt er weer aan. Het businessplan voor Netflix is namelijk opgesteld, terwijl Randolph en Hastings in de auto zaten naar het werk. Er gaan echter ook andere, onbevestigde verhalen rond over de oprichting. Randolph was onder de indruk van het verdienmodel van Amazon en wilde een soortgelijk bedrijf oprichten. Hij ging samen met Hastings de opties langs, net zoals Amazon dat deed.

» Lees hier meer over de FAANG-aandelen. 

Ze kwamen uiteindelijk uit op dvd’s en ze namen de proef op de som en stuurden een DVD naar elkaar toe. En… het bleek te werken. In 1998 begon het feest echt voor Netflix en hadden ze hun eerste fysieke vestiging. Daarvandaan werden alle dvd’s verstuurd naar klanten. Om het even in perspectief te plaatsen met tegenwoordig; ze hadden een aanvankelijk een aanbod van nog geen 1000 films. Overigens, een saillant detail is dat de kosten voor het huren van een film via Netflix vrijwel gelijk was aan dat van de gevestigde concurrentie.

Aantal Netflix abonnees  (in miljoenen)

In 2000 schakelde Netflix over naar enkel het verkopen van abonnementen, waarmee mensen onbeperkt films konden bestellen. Ze hadden destijds ongeveer 300.000 klanten door de V.S., maar ze waren nog steeds niet winstgevend. Hierop bood Netflix zichzelf aan ter overname aan de grootste concurrent van hun destijds. Dit aanbod werd echter afgewezen, dus Netflix moest zichzelf maar zien te redden, en dat deden ze. Netflix overleefde de internetzeepbel en de economische malaise, die voortvloeide uit 9/11. In 2002 ging het naar de beurs. In 2003 werd het dan ook voor het eerst winstgevend. Netflix was binnen.

» Lees hier ons achtergrondartikel over Amazon.

Netflix was echter op zoek naar een manier om zijn afzetmarkt te verbreden. Ze wilden voor de klant een streaming service maken en dat deden ze ook. Toen YouTube een gigantisch succes bleek te zijn, zette Netflix meteen een soortgelijk project in werking en het Netflix zoals wij dat nu kennen trad in 2007 in werking. Van 2006 tot 2011 kromp het aantal fysieke dvd’s dat Netflix verhuurde, maar toch bleef het aandeel groeien. De moderne technologie van online streaming had zich eindelijk diep weten te wortelen in het dagelijkse leven en Netflix wist er meer dan voldoende rendement uit te genereren. Medio 2018 heeft Netflix meer dan 130 miljoen gebruikers wereldwijd.

De sleutel tot succes voor Netflix

Voor de belegger is het allemaal heel leuk en aardig dat ze zoveel gebruikers hebben, maar hoe verdienen ze er geld aan? En kunnen ze nog meer gaan verdienen? Eerlijk is eerlijk, daar draait het uiteindelijk toch allemaal om in de beleggingswereld.

Het verdienmodel van Netflix is vrij simpel; je betaalt maandelijks een bedrag waarmee je onbeperkt toegang hebben tot alle content die staat op Netflix. Er is dus één ding essentieel voor het overleven van Netflix: content. Is de content (interessant) genoeg voor de gebruikers om voor te betalen? Voor 130 miljoen mensen wereldwijd is dat dus wel zo, maar weten ze er ook genoeg gebruikers bij te krijgen van tijd tot tijd om zo ook te blijven groeien?

Netflix koers (van januari 2016 tot augustus 2018)-2

Laten we maar meteen naar het belangrijkste kijken: content. Netflix investeert massaal in content en heeft hier ook een aardige schuld mee opgebouwd. Eind 2017 was dit zo’n 22 miljard dollar. Dat is nou net iets wat de belegger iets minder leuk vindt, maar feit is, dat Netflix er wel klanten mee binnen haalt en er mee binnen houdt. Maar er is ook zeker concurrentie.Netflix heeft het namelijk zwaar op de markt. Hoewel ze by far de grootste zijn in de V.S., moet het echter steeds meer oppassen voor het andere FAANG-aandeel, namelijk Amazon. Amazon Prime, de streaming dienst van Amazon, wint snel terrein.

» Lees hier ons artikel over Amazon in de e-commercemarkt.

Amazon is ook nog eens niet de enige. Het aandeel Disney is namelijk ook van plan zijn eigen streaming dienst te lanceren. Zoals eerder al gezegd, content is het belangrijkste, content is king. En laat Disney nou net hier king in zijn. De successeries van Netflix lijken steeds meer hun succes te verliezen. Kijk hier voor maar naar House of Cards, een serie met een aardig prijskaartje voor Netflix. Zal het aandeel Netflix erin slagen oppermachtig te blijven? MountainShield denkt van niet en zit daarom op dit moment short in het aandeel Netflix.

Netflix in een notendop

“Ach Netflix, wat was je leuk de afgelopen jaren, maar ik kies nu toch echt liever voor Amazon Prime…” Is dit hoe het succes van Netflix gaat eindigen? De kans is aanwezig, vooral met de zware overwaardering die het aandeel Netflix op dit moment heeft. Content is king en Netflix is niet meer king of content. Beleggingsfonds MountainShield blijft de ontwikkelingen binnen de FAANG-aandelen op de voet volgen en herformuleert dagelijks haar positie.

» De long/short strategie van MountainShield hoort in iedere portefeuille.  Overtuig uzelf!

Disclaimer: het MountainShield Capital Fund heeft op moment van schrijven geen positie in genoemde aandelen.

 

Netflix FAANG Streaming Technologie Amazon Disney

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen