MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in gezonde voeding

Geschreven door Redactie

We gaan steeds bewuster leven. Daar hoort ook betere en gezonde voeding bij. De consument wordt vanwege allerlei redenen steeds kritischer als het gaat om wat er op zijn of haar bord komt. De voedingsindustrie speelt daarop in door gezondere producten aan te bieden. In die markt zit dan ook een behoorlijke groeipotentie. Ook zijn consumenten steeds meer bereid om meer te betalen voor goede en verantwoorde voeding. Dat kan de omzet voor voedselproducenten alleen maar stuwen.

Het zijn allang niet meer alleen hippies en hipsters die zich druk maken over voedsel. Gezonde voeding is booming. Fastfoodketens doen daarom hun best om op die trend in te spelen. Dat is nodig ook. Fastfoodketens als McDonalds en Burger King moeten hard knokken om hun imago van verkopers van ongezond eten en drinken kwijt te raken. Dat doet vooral McDonalds de laatste jaren vrij aardig. De fastfoodketen investeerde in gezondere producten en betere ingrediënten. Ook wordt er minder suiker in de frisdranken gestopt. Analisten zijn positief over McDonalds, maar de fastfoodketen voelt wel steeds meer concurrentie van ketens die beter inspelen op veranderende eetpatronen van consumenten. Chipotle Mexican Grill, een restaurantketen die gezond Mexicaans eten serveert, is daar een goed voorbeeld van.

mega-vega

Bio en vega

De verschuiving in eetpatronen betekent ook dat bepaalde grondstoffen opeens meer in trek zijn dan andere. Daar komt bij dat de consument steeds bewuster keuzes maakt als het om voedsel gaat. Zo komen er steeds meer (deeltijd)vegetariërs en ligt de bio-industrie flink onder vuur. Niet alleen door schandalen maar ook omdat de wijze waarop in de industrie met dieren wordt omgegaan steeds meer consumenten tegen de borst stuit.

Het is niet alleen de bio-industrie die een slecht imago heeft. Ook de productie van ander voedsel ligt onder een vergrootglas. Zo roepen consumentenorganisaties en gezondheidsorganisaties voedselproducenten op om minder kwistig met suiker en zout om te springen en worden er steeds meer vraagtekens gezet bij het gebruik van additieven in voedingsmiddelen. Die oproep heeft Kellogg ter harte genomen. In juli 2018 veranderde de Amerikaanse voedselproducent het recept van de populaire Coco Pops-ontbijtgranen. Er zit nu nog maar 17 gram suiker per 100 gram in. Dat was 30 gram. Met het zoutvaatje is ook minder geschud zodat er nu 10% minder zout in zit.

Overigens zijn het niet alleen de voedselbedrijven die profiteren van de gezondere levensstijl die mensen nastreven. Er zijn diverse sectoren die meeliften. De fitnessbranche bijvoorbeeld en bedrijven in de health sector. Denk dan aan producenten van afslankmiddeltjes en voedingssupplementen, maar ook aan afslankbedrijven als Herbalife en WeightWatchers. De grote voedselconcerns hebben gezonde voeding inmiddels, soms schoorvoetend, omarmd. Unilever en Danone hebben zich op de markt gemeld. Ook concerns buiten de voedselindustrie zien kansen. Amazon nam in 2018 Whole Foods Market over. Het Amerikaanse bedrijf is een grote speler als het gaat om de verkoop van organische producten.

Ook biotech gaat zich steeds meer met voedsel bemoeien. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van vleesvervangers of het kweken van groenten. Die trend is nog volop in ontwikkeling. Het team van het MountainShield Capital Funds volgt de trends op de voet en speelt in op kansrijke beursbewegingen van relevante aandelen. De centrale vraag die wij hierbij stellen is: welke aandelen zijn interessant om in te beleggen en welk aandeel biedt mogelijk het hoogste rendement?

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Disclaimer: Het MountainShield Capital Funds heeft op moment van schrijven een (short) positie in het aandeel McDonalds.

 

Voeding Amazon Eten Gezond eten McDonalds Gezonde voeding Voedingsindustrie

Redactie

Redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen