MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Facebook: flying high?

Geschreven door Onze redactie

Facebook. Gezichtenboek. Dat is wat Facebook eigenlijk echt is; een manier voor mensen om met anderen in contact te blijven en hun gezicht beter bij hun naam te kunnen onthouden. Tegenwoordig is Facebook echter veel meer dan dit. Deze techgigant is onder leiding van Mark Zuckerberg uitgegroeid tot één van de grootste bedrijven ter wereld. Dit heeft Mark Zuckerberg ook geen windeieren gelegd, in plaats daarvan heeft hij nu zo’n 70 miljard op zijn bankrekening.

Facebook in het geschiedenisboek

Facebook haalt tegenwoordig vooral de voorpagina’s met het nieuws dat ze wederom betrokken zijn in een (privacy-)schandaal. Vroeger was dat toch echt anders.

De ‘eerste Facebook’ werd in 2003 bedacht door, ja u kent hem inmiddels al; Mark Zuckerberg. Terwijl hij nog student was aan de elite-universiteit Harvard, had deze jonge programmeur in 2003 een programma in elkaar gezet. Deze variant op 'Am I hot or not?' stond open voor studenten van de Harvard-universiteit. De pret was echter van korte duur, want een aantal dagen later besloot de administratie van Harvard al om de website uit de lucht te halen, vanwege onder andere, inderdaad: privacyredenen. Mark had illegaal gebruik gemaakt van de foto's van het smoelenboek van de universiteit. Een tijdje werd zelfs overwogen om hem te schorsen van de universiteit.

» Lees hier meer over de FAANG-aandelen. 

Facebook-thumbup

Na dit korte experiment begon het in 2004 echt voor Zuckerberg. Hij begon toen namelijk met het herprogrammeren om het concept van een ‘Face Book’ te digitaliseren en uit te breiden. Dit concept staat in Nederland ook wel bekend als ‘smoelenboek’. Op veel universiteiten bestond dit concept al wel, maar alleen in een papieren versie. Toen dit eenmaal in de lucht was, was de pret wederom van korte duur. Zes dagen later werd hij al aangeklaagd door drie andere Harvard-studenten, die hij uiteindelijk heeft afgekocht door hun aandelen aan te bieden. Deze aandelen zijn nu, augustus 2018, bij elkaar zo’n 1.5 miljard dollar waard. Sindsdien is het balletje ‘stabiel’ blijven rollen bij Facebook. In 2006 werd Facebook voor iedereen beschikbaar die beweerde dat hij ouder was dan dertien jaar.

Facebook heeft zijn horizon over de afgelopen jaren ook naar andere delen van de financiële markten verspreid, namelijk naar de wereld van virtual reality.

Koers van het FAANG- aandeel Facebook (van januari 2016 tot augustus 2018)

In juli 2010 werd het aantal van 500 miljoen gebruikers wereldwijd bereikt en vanaf daar kennen we het verhaal wel. In 2012 ging het bedrijf naar de beurs en heeft sindsdien het record weten te houden als ‘het duurste bedrijf dat ooit naar de beurs ging’. Op het moment van de beursgang was Facebook namelijk ruim meer waard dan 100 miljard dollar. Facebook heeft sindsdien zijn horizon verbreed naar andere markten, maar op het moment is het platform Facebook wat anno 2018 ruim meer dan twee miljard gebruikers wereldwijd heeft, nog steeds het belangrijkst voor Facebook.

De belangrijkste markt van Facebook is dan ook nog steeds social media.

Facebook: a privacy issue?

Sinds de oprichting van Facebook was het al een probleem, want enkele dagen nadat de eerste vorm van Facebook was opgericht, werd datzelfde systeem alweer uit de lucht gehaald om onder andere ‘privacyredenen’.

Dit was echter een probleem op minieme schaal, maar nu Facebook meer dan twee miljard gebruikers heeft, zijn de problemen ook iets groter. Het ene schandaal na het andere schaal vliegt Mark Zuckerberg dan ook om de oren.

Het bekendste voorbeeld hiervan is 'het Cambridge Analytica Schandaal’. Waar dit schandaal vooral om draait is dat de gegevens van 87 miljoen gebruikers van Facebook was gebruikt voor politieke doeleinden. Sommigen beweren overigens dat dit getal van 87 miljoen een zwaar eufemisme is en dat dit getal in feite vele malen hoger ligt. Facebook had toestemming gegeven aan een bedrijf genaamd Cambridge Analytica dat de data gebruikt mocht worden voor wetenschappelijke doeleinden. Het spreekt echter voor zich dat dit compleet mislukt is. Facebook had totaal geen controle op het gebruik van de data voor zogenaamde ‘wetenschappelijke doeleinden’.

Oké oké, één schandaal: dat overleeft Facebook toch wel? Uiteraard, een miljardenbedrijf als Facebook kan wel een stoot hebben. Het probleem is echter dat veel mensen dachten dat als Facebook zo’n groot schandaal al niet op de radar had zitten, hoe zit het dan met de privacy van die andere 2.1 miljard gebruikers? Kijk, nu wordt het een probleem voor Facebook. Want de data van die gebruikers is van immens belang. Niet alleen, omdat Facebook er volkomen van afhankelijk is voor het verkopen van advertenties, maar ook als we kijken naar voor welke doeleinden het nog meer gebruikt kan worden. Laten we wederom kijken naar waar de data van Cambridge Analytica voor is gebruikt:

  1. De Amerikaanse Presidentsverkiezingen van 2016
  2. Het BREXIT-referendum van 2016
  3. De Mexicaanse presidentsverkiezingen van 2018

Dit zijn stuk voor stuk gebeurtenissen van immens belang. Er gaan daarnaast sowieso geruchten rond dat het platform Facebook gebruikt is voor beïnvloeding van de Amerikaanse Presidentsverkiezing door de Russen. Wederom, dit is geen goede marketing voor Facebook.

Als gevolg van al deze schandalen moest Mark Zuckerberg getuigen voor het Congres in de V.S. en werd hij ook opgeroepen om te getuigen voor het Britse parlement. Daarnaast is de koers van Facebook ook zo’n 20% gedaald door de problemen rondom om privacy. Facebook heeft hiermee meer dan 100 miljard dollar aan marktkapitalisatie moeten inleveren.

Facebook in een notendop

Al met al heeft Mark Zuckerberg het niet slecht gedaan de afgelopen vijftien jaar. Hij heeft Facebook in die periode weten op te bouwen van niks naar wat nu één van de grootste bedrijven ter wereld is met een marktkapitalisatie van meer dan 500 miljard. Als eigenaar van WhatsApp en Instagram, en natuurlijk Facebook, is het zeker niet de kleinste speler in de social media markt. Facebook krijgt dan ook de aandacht van MountainShield die het van iedere belegger verdient.

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Disclaimer: het MountainShield Capital Fund heeft op moment van schrijven geen positie in aandelen Facebook.

Virtual reality Facebook Mark Zuckerberg FAANG Privacy Social media

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen