MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in e-commerce

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

E-commerce is over de afgelopen decennia uitgegroeid tot één van de grootste markten ter wereld. Jeff Bezos, de eigenaar van Amazon, is er de rijkste man ter wereld mee geworden. Ook andere e-commerce bedrijven heeft het zeker geen windeieren gelegd. Maar wat interessanter is voor de belegger, en dus MountainShield, is om te weten hoe daar een graantje van mee valt te pikken. Met welke aandelen haalt u het hoogste rendement?

Wat is e-commerce?

E-commerce is het kopen en verkopen van goederen via het internet. E-commerce staat letterlijk voor electronic commerce. Maar eigenlijk bestaat e-commerce uit veel meer dan alleen het (ver-)kopen van goederen via internet, want door het bestaan van e-commerce zijn compleet nieuwe markten ontstaan.

Mobile commerce is hier een voorbeeld van. Mobile commerce is het bestellen van producten bij bedrijven met een mobiele telefoon. Volgens de verwachtingen zal in 2020 45% van de totale omzet van e-commerce komen uit mobile commerce. Ook Electronic Funds Transfer (EFT) is in feite ontstaan door e-commerce. In Nederland staat dit beter bekend als internetbankieren. Veel consumenten bestellen tegenwoordig producten via websites, zoals Bol.com, Wehkamp, Coolblue en Amazon, deze producten worden allemaal betaald via internetbankieren. Bedrijven die door deze elektronische betalingen ontstaan zijn, zijn bijvoorbeeld het Nederlandse Adyen en het Amerikaanse PayPal. Beleggen in dergelijke aandelen biedt rendement als de groei in e-commerce doorzet.

Verder is online advertising ook voortgekomen uit de markt rondom e-commerce. Bedrijven die goed gebruik weten te maken van online adverteren zijn Google en Facebook. Daarnaast zijn er nog talloze diensten en markten ontstaan vanuit de e-commerce markt om het hele proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

E-commerce kent een relatief korte geschiedenis in vergelijking met bijvoorbeeld de mijnbouwsector. Het is ontstaan toen een aantal Amerikaanse studenten in 1971 een voorloper van het internet gebruikten om cannabis onderling te ruilen. In 1979 kwam er het eerste echte online shopping systeem en vanaf toen is het hard gegaan. In 1995 werden eBay en Amazon opgericht en in 1999 wordt Alibaba in China opgericht. Vanaf daar kent eigenlijk iedereen het verhaal wel.

e-commerce-delivery-429998-edited

Afzetmarkten e-commerce

De grootste afzetmarkten, wat betreft verkopen, zijn Noord-Amerika, West-Europa en Azië. De verwachting is dat de totale omzet wereldwijd van e-commerce van 1300 miljard dollar in 2014 naar 4500 miljard dollar in 2021 zal zijn gestegen. Dit maakt e-commerce één van de grootste markten ter wereld.

Op dit moment is China al met afstand de grootste e-commerce markt. Zo is het goed voor $672 miljard aan omzet, terwijl de V.S. ‘slechts’ $340 miljard heeft opgeleverd. De verwachting is ook dat China nog veel meer zal groeien, waardoor de V.S. alleen maar meer op een achterstand raakt ten opzichte van China. Dit zal waarschijnlijk zo zijn om 2 simpele, demografische en economische redenen. De eerste is dat China eenvoudigweg een gigantische bevolking heeft en dus ook veel meer spullen nodig heeft dan de V.S. De tweede reden is dat China economisch sneller groeit dan de V.S. Deze twee factoren samen zorgen ervoor dat China een zeer snel groeiende middenklasse heeft. Die middenklasse bestelt al hun spullen online. Het aandeel van de Verenigde Staten in de wereldwijde e-commerce markt zal dan ook, 'verbazingwekkend genoeg', vanaf 2015 naar 2020 zijn afgenomen van 22.2% naar 16.9%.

Het verloop van groei van de e-commerce markt in een land verloopt via een gebruikelijk ‘three-stage global path’. Dit houdt in dat eerst de zogenoemde ‘top-tier markets’ beginnen te groeien met het gebruik van e-commerce. Hierbij kunt u denken aan landen zoals de V.S., Japan, China en ons eigen Nederland. Oftewel, de rijke landen met een (relatief) grote economie.

Daarna is er de ‘second wave’, hieronder vallen landen zoals India, Indonesië en Brazilië. Dit zijn landen met vaak een ontoereikende infrastructuur of landen die simpelweg economisch niet groot en ontwikkeld genoeg zijn.

Ten slotte, is er nog de laatste fase; de ‘Wait and see’. Dit zijn landen die vaak politiek niet erg stabiel zijn en ook qua infrastructuur achterblijven, bijvoorbeeld Nigeria, Argentinië en Zuid-Afrika.

Amazon koers (van 1 januari 2016 tot 17 augustus 2018)

Hierboven de koers van het aandeel Amazon, de grootste speler in de e-commerce markt. 

Grootste spelers in e-commerce

Welke aandelen moet u zien als meest interessant in deze sector? Eigenlijk iedereen is tegenwoordig wel bekend met de bedrijven Amazon en Alibaba, wat ook niet verwonderlijk is gezien zij de twee grootste bedrijven zijn binnen deze industrie. Alibaba is het Chinese Amazon, maar is vooralsnog relatief aanzienlijk kleiner. Zo wist het een omzet van ongeveer $40 miljard te realiseren in het vorige fiscale jaar. Ter vergelijking: Amazon boekte een jaaromzet van bijna $178 miljard in 2017. Beide aandelen gaven mooi rendement.

Andere bekende spelers zijn het Duitse Zalando, het Amerikaanse eBay, het Japanse Rakuten en het Zuid-Amerikaanse MercadoLibre.

E-commerce in een notendop

We kunnen wel concluderen dat het postorderbedrijf 2.0 niet meer uit ons leven is weg te denken. De e-commerce markt biedt nog veel potentieel voor de komende jaren. Zo heeft de markt op dit moment nog een gemiddelde groei van 20% wereldwijd laten zien. In de ASEAN-landen (Zuidoost-Azië) ligt het percentage met 32% echter aanzienlijk hoger. De in dit artikel genoemde aandelen bieden ieder voor zich kans op hoog rendement.

MountainShield is altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends en handelt dan ook aan de hand hiervan, ook met betrekking tot de e-commerce markt.

Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief 

MercadoLibre E-commerce Jeff Bezos PayPal Adyen Alibaba Online betalingen Amazon

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen