MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Contrair beleggen in Fossil levert ons een mooi rendement op

Geschreven door Management

Contrair beleggen is één van onze speerpunten. Contrair beleggen vormt een groot onderdeel van onze strategie. Met onze belegging in het aandeel Fossil komt vandaag middels een koersexplosie van +90% tot uiting waarom wij op deze wijze werken. Graag vertellen wij u meer over deze succesvolle contraire belegging en nemen we u mee in onze gedachtegang bij aankoop van dit aandeel.

Een fossiel met een toekomst

De koers van het aandeel Fossil is vorig jaar zo’n 85% gedaald. Zwaar tegenvallende omzetcijfers en bange vermoedens over het verlies over elk volgend kwartaal zorgden er de laatste maanden voor dat beleggers hun heil elders gingen zoeken. Een grote naam en een bekend merk dat onder druk staat? Dan is onze interesse meteen gewekt voor een kansrijke contraire belegging!

In onderstaande daggrafiek ziet hoe het aandeel Fossil vanaf januari 2014 tot aan januari 2018 omlaag is gegeleden van $120 tot aan slechts $6.

FOSL (Weekly) 2018_07.png

Fossil maakt luxe hebbedingen, in het bijzonder draagbare hebbedingen. Denk aan horloges, lederen accessoires en sierraden. Ruim driekwart van de omzet bestaat uit de verkoop van uurwerken. Naast het eigen merk heeft Fossil een licentie op horloges van merken als Michael Kors, Diesel en Armani.

Die sterke afhankelijkheid van dat segment houdt overigens ook een risico in. Dat is de laatste jaren wel gebleken. De markt is overspoeld met horloges in de ‘midrange’ prijsklasse maar de man in de straat koopt nog nauwelijks een traditioneel horloge. In zo’n 15 jaar tijd is de wereldwijde verkoop gedaald van 750 miljoen stuks naar 440 miljoen stuks. De voornaamste oorzaak is te vinden dat jongeren de tijd aflezen van hun mobieltje en derhalve geen belang meer hebben bij een horloge.

fossil-2406964_1280.jpg

Ondertussen is dit feit ook bij de top van Fossil doorgedrongen. Dus het management zet vol in op de toekomst: smartwatches! Daarnaast ziet men heil in fitnesstrackers. Het bedrijf is hier natuurlijk niet uniek in en, naast concurrentie van een grote naam als Apple op smartwatchgebied, kan Fossil zich ook opmaken voor een marketingstrijd met het Chinese Xiaomi die de low budget fitnessgadgets als handelsmerk heeft.

Analisten zijn dan ook op zijn zachtst gezegd sceptisch over het potentieel van de fitnesstrackerplannen van Fossil. Meer mogelijkheden zien ze op de smartwatchmarkt. Ondanks de schijnbaar ongenaakbare aanwezigheid van Apple en alle Androidvarianten op het product.

Fossil heeft namelijk twee belangrijke voordelen ten opzichte van de concurrentie. Het is al een gevestigde naam in de horlogewereld èn de licenties op smartwatches van Kors, Diesel en Emporio Armani geven het bedrijf een kickstart. Niettemin was de aankondiging van deze stap geen reden voor een koersstijging. 

Wear the future

fossil q.jpgEr loopt al een paar jaar een interessant samenwerkingsverband tussen Intel en een keur aan mode- en lifestylemerken, waaronder Basis Peak en Fossil Group. Intel wil graag een leidende rol spelen in de smartwatchwereld. Daarnaast is Fossil ook één van de partners van Google die met zijn geavanceerde Android Wear de smartwatch combineert met fitness opties. Fossil zit hiervoor in een groepje met louter grote namen als Asus, HTC, Intel, Qualcomm en Samsung.

Nadat Fossil eind 2015 al een eerste stap in de smartwatchbranche zette met de introductie van de Q Founder, gevolgd door de Q Marshall en de Q Wander (hier rechts op de foto te zien), lijkt het er op dat met name de samenwerking met Intel Fossil weleens aan een ‘tweede jeugd’ kan gaan helpen. De steeds kleinere en fijnere chips bieden steeds meer mogelijkheden om van de smartwatch een alleskunner te maken.

De trend gaat verder dan de combinatie tussen klokje en activiteitentracker. Ook hier komt de internet of things om de hoek kijken. Een beetje nieuwe smartwatch steekt de smartphone naar de kroon als essentieel onderdeel van het dagelijks bestaan. Bluetooth, netwerkverbindingen maken, interactieve vraagbaak, het zit er in of het zit eraan te komen. Nog even en uw horloge is het nieuwe mobieltje.

Met een prijsklasse van tussen de €175 en €200 is Fossil bovendien aanzienlijk onder de range van merken als Samsung en Huawei. Fossil startte dit jaar met de integratie van Google Android Wear 2.0 in de nieuwe lijn van smartwatches. Een nieuw watch kopen hoeft overigens niet eens. De eerste generatie watches krijgen namelijk een besturingsupdate.

Leder en sieraad

Op het terrein van lederen accessoires en sieraden heeft Fossil het ook niet makkelijk. Hier is de concurrentie van Coach en Tiffany nadelig voelbaar. Coach verkoopt meer lederen goederen in dezelfde prijsklasse als Fossil en nam onlangs Kate Spade over waarmee het een nog groter marktaandeel verkreeg. Tiffany slaagde er in om veel klanten aan zich te binden dankzij de verkoop van budget range sieraden.

Hoewel het op dit vlak dus ook even tegenzit, zou een merk als Fossil erin moeten kunnen slagen om marktaandeel terug te winnen. Het draait immers allemaal om marketing, aan de artikelen zelf ligt het niet. In het luxe segment moet het bedrijf net de juiste toon weten te raken. Vooralsnog zet het management haar geld in op smartwatches en moeten de lederen bandjes ervoor zorgen dat het geheel een trendy sieraad wordt.

Investeerders bleven daarom wachten tot de wind weer in de zeilen blaast van de wearables, en daarmee de tegenwind in het niet laat. Dit zou eerder al hebben moeten gebeuren in februari 2017, maar de verkopen waren zwak en faalde te compenseren voor de daling in verkopen van traditionele horloges. Het zou toen moeten gebeuren in mei 2017, maar opnieuw waren de verkopen zwak en werd de verwachting naar beneden bijgesteld vanwege een lagere groei van de wearables markt.

Juist op dit soort momenten slaan wij toe!

Na de cijfers van augustus 2017 blijkt dat de verkopen van horloges 9% daalde, dezelfde daling als een kwartaal eerder. Er is geen teken van verbetering, terwijl leder en juwelen verkopen ook zonder tekenen van verbetering dalen. Juist op dit soort momenten slaan wij toe! Het is juist op die momenten meer dan ooit de moeite waard om de fundamenten erbij te pakken en het bedrijf als contraire belegging te bestempelen als er nog toekomstmuziek in zit. Juist omdat niemand het meer ziet zitten, maar de fundamenten erop wijzen dat het bedrijf helemaal nog niet is afgeschreven.

Hoe bepalen wij wanneer we instappen?

Eind 2013 noteerde het aandeel Fossil bijna $120. Toen wij voor het eerst het aandeel kochten - in het najaar van vorig jaar - bivakkeerde het in de regio rond de $8. Een bizar verschil, vonden wij. Niet dat we die $120 ooit als koersdoel zouden hanteren. Als we echter keken naar de fundamenten zagen we bij Fossil een flinke hoeveelheid cash, een hoge short float en een goede naam. Het leek ons daarom niet uitgesloten dat Fossil zich uit dat verdomhoekje weet te werken. We hebben eerder op deze wijze het aandeel Hertz geselecteerd.

Op het moment dat het MountainShield Capital Fund het eerste aandeel Fossil kocht was het nog een speelbal van shorters, maar we verwachtten op termijn wel reactie van de koers op het succes van de nieuwe smartwatches. Dan zou Fossil een fraai voorbeeld zijn van een aandeel dat een mooie turnaround zal gaan maken.

Veel geloof was er op dat moment niet van andere beleggers. De short interest van Fossil was in 2017 op top zelfs even boven de 40%. De float van een aandeel is de Engelse term voor het aantal aandelen dat vrij verhandelbaar is. De short float is dan ook het aantal aandelen dat short staat ten opzichte van het totaal aantal uitstaande aandelen. De short interest is het percentage aandelen dat uitgeleend is om in te spelen op een daling.  

Wij kijken altijd naar de short interest van een aandeel om zo een kijkje te krijgen in het sentiment wat er rond het aandeel hangt. Een hoge short interest betekent immers dat er veel wordt ingespeeld op een daling van het aandeel. Het vergroot ook het risico op een short squeeze. Een short squeeze kan voorkomen wanneer een aandeel een grote short float kent. Wanneer de koers in een korte periode veel stijgt kan het voorkomen dat de short posities onhoudbaar worden. De partij die een shortpositie heeft wordt gedwongen om aandelen te kopen om de shortpositie te sluiten. Immers moet er verlies genomen worden op een shortpositie door de aandelen terug te kopen op de beurs. Door meer vraag dan aanbod, stijgt de koers. De stijging van de koers heeft vervolgens weer tot gevolg dat andere partijen met een grote shortpositie deze ook moeten sluiten. Dankzij deze kettingreactie zien we dat de koers van het aandeel in korte tijd een snelle stijging kan laten zien.

Dankzij deze kettingreactie zien we dat de koers van het aandeel in korte tijd een snelle stijging kan laten zien.

Samengevat waren er drie fundamentele redenen waarom wij enthousiast werden:

  1. Fossil heeft in de afgelopen tien jaar consistent elk jaar geld gegenereerd. Zelfs tijdens de economische crisis genereerde het bedrijf vrije kasstroom. In 2016 genereerde Fossil $144 miljoen in vrije kasstroom, en in fiscaal 2017 zal het naar verwachting meer dan $100 miljoen genereren. Dit zou het aandeel waarderen op ongeveer vier keer de vrijekasstroom, wat erg aantrekkelijk is.
  2. Op dit moment heeft Fossil $6.39 dollar cash per aandeel. Aan onze aankoopkoers van $8,50 is dit dus enorm veel.
  3. Met een short interest van boven de 40% is de kans op een short squeeze zeer aanzienlijk te noemen. Wij achtten de kans groot dat als de ontwikkelingen op de huidige positieve weg blijven, meer shortposities zullen moeten worden afgebouwd en dit een positief effect op de koersontwikkeling zal hebben.

De omzet- en winstdaling bij het bedrijf waren natuurlijk geen uitnodiging, maar met een waardering van slechts vier keer vrije kasstroom en een goede buffer aan cash lijkt ons er een goede marge van veiligheid.

Toeslaan op het juiste moment

Helaas kon Fossil in 2017 nog weinig waarmaken van de hype van wearables. Het management werd daarom in het najaar  gedwongen de verwachtingen bij te stellen. Wij zagen dit als het moment waarop geen enkele belegger het aandeel meer zag zitten en sloegen toe.

Het aandeel Fossil is in vier jaar gedaald van $130 naar $8. De massale verkoop leek deels gerechtvaard, maar grotendeels overdreven te zijn. Op lange termijn kan een opwaartse beweging worden verwacht gezien de lage waardering. 

Een belegging in Fossil kent vele risico’s, van uitvoerend tot operationele hefbomen en zijn financiële hefboom. Er is een flinke cashpositie, maar minstens zulke hoge schulden. Indien het management erin slaagt de schulden te herstructureren, valt er een last van het bedrijf en schijnt er licht aan het einde van de tunnel.

Onze handelswijze in het aandeel Fossil was als volgt:

  1. In september 2017 kopen we onze eerste positie. Dit betekent dat we voor ongeveer 30% van onze maximale positie in een aandeel de eerste positie opbouwen over een periode van enkele dagen aan een koers van ongeveer $8,00 tot $8,50.
  2. In oktober 2017 is er weinig koersverschil ten opzichte van ons eerste aankoopmoment. We handelen actief met onze positie, maar de totale grootte neemt niet toe of af. Op momenten van veel volatiliteit traden we veel en werken we actief met optieposities om de hoge optiepremies te benutten.
  3. In november 2017 zakt de koers van Fossil weg. We hebben tot dusver geen rendement behaald op onze eerste positie en alleen verdiend aan onze actieve dagelijkse handelsstrategie. Op het moment dat de koers echter fors wegzakt op geruchten, concluderen we dat er niets schort aan onze eerste fundamentele analyse en kopen we een tweede positie bij. We kopen over een periode van meerdere dagen 30% van  onze maximale positie bij aan koersen tussen de $6,00 en $7,00. Onze totale positie beslaat nu 60% van onze maximale koopkracht in dit aandeel.
  4. In december 2017 loopt het aandeel weer op en kunnen we de winst verzilveren op onze tweede positie. We hebben nog steeds vertrouwen in het aandeel en het is goed om te zien dat er meer positief momentum is, maar we bouwen graag het risico af.
  5. In januari 2018 zien we de koers voor het eerst in tijden weer boven ons eerste aankoopmoment van $8,50 stijgen. Op dit moment heeft het aandeel dus in drie maanden zijwaarts gepresteerd, maar hebben wij al goed kunnen verdienen.
  6. In februari 2018 ontstaat op prachtige kwartaalcijfers onze lang verwachte short squeeze en schiet het aandeel Fossil naar bijna $18,00, een stijging van meer dan +90% op één dag. We verzilveren de volledige winst en bouwen de gehele positie af.

Als consumenten meer op de hoogte raken van het aanbod zal uiteindelijk de wind weer in de zeilen van Fossil draaien. Wij hebben echter onze strategie succesvol toegepast en de winst van tafel gehaald. We selecteren graag opnieuw de volgende contraire belegging om in te beleggen.

FOSL (Daily) 2018_02_14.png

Meer weten?

Het rendement vanaf de start van ons fonds bedraagt nu +32,21% en dat betekent een gemiddeld netto rendement per maand van +1,3%. Ook 2018 zijn we met een netto rendement van +3,94% goed gestart.

Vraag direct onze brochure aan voor meer informatie over de strategie van MountainShield en de grootste huidige posities van het fonds:

Ja, ik ontvang graag meer informatie

Ons team van experts komt graag met u in contact om gerichte vragen te beantwoorden en u direct op de hoogte te brengen van de huidige stand van zaken:

Ja, ik wil een afspraak

 

Fossil

Meer nieuws

Er zijn nog geen aanverwante nieuwsberichten.

phone.png
Neem contact op met een van onze experts
plan een afspraak in