MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in auto's

Geschreven door MountainShield redactie

In het kort

  • De auto met een verbrandingsmotor bestaat sinds 1862.
  • De eerste volledig elektrische auto wordt in 2007 door Tesla geïntroduceerd.
  • China is de grootste automarkt ter wereld.
  • Door de groeiende welvaart in de wereld, is de autosector een veilige sector om in te beleggen.

Waarschijnlijk bezit u er zelf een of zelfs meerdere: een auto. We kunnen deze voertuigen niet meer wegdenken uit onze samenleving en ze zijn er in alle soorten en maten. Op dit moment zijn er meer dan 1000 automerken die minimaal één model hebben uitgebracht. Sinds het laatste decennium doet een bijzondere soort zijn intrede in de auto-industrie: de elektrische auto. Vanwege oprakende olie- en aardgasreserves lijkt de wereld over te willen stappen op auto’s die op elektriciteit rijden. In dit artikel nemen de beleggingsexperts van MountainShield Capital Fund u mee in de autowereld en kunt u lezen over haar geschiedenis en het toekomstperspectief.

» Lees hier ons achtergrondartikel over de zelfrijdende auto.

De weg naar de auto’s van nu

De auto’s die wij vandaag de dag kennen werken met een verbrandingsmotor. Hiervoor waren er al stoomauto’s, maar deze verdwenen al snel toen de verbrandingsmotor geïntroduceerd werd op de automarkt in 1862. In 1885 werd de auto voor het eerst uitgerust met een benzinemotor, maar deze had nog een lange weg te gaan. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor zo ontwikkeld dat deze zelfs een bedreiging vormde voor de stoommachine.

Vanaf 1905 kwam er pas een versnelling in de productie van auto’s, omdat de voertuigen niet alleen meer waren voor de rijken, maar ook andere groepen van de samenleving gingen auto’s aanschaffen. In de jaren na 1905 ontwikkelde de auto zich langzaam tot het voertuig waar wij nu in rijden. Na de Tweede Wereldoorlog gaat Japan ook auto’s produceren, iets waar ze later erg groot in worden. In deze eeuw worden de auto’s letterlijk aan de lopende band geproduceerd. Ford is hier één van de eersten van.

Van benzine naar elektrisch

Vanaf 2007 moeten de benzine- en dieselvoertuigen wat gas terugnemen. Tesla introduceert namelijk een elektrische auto, de Roadster, op de markt met een verbeterde batterijtechniek. En dit was het startschot voor de productie van elektrische auto’s. Andere grote autobedrijven zoals BMW, Volkswagen en Renault zien ook het gat in de markt. Meerdere grote bedrijven nemen de techniek van Tesla over en starten ook met de ontwikkeling van modellen die op elektriciteit rijden. In 2018 zijn er dan al meer dan 3 miljoen elektrische auto’s op de weg, en dit aantal zal naar schatting vertienvoudigd zijn in 2030. Maar de elektrische auto’s zijn niet als enige nieuw op de markt. De zogeheten zelfrijdende auto wordt in beperkte mate al gebruikt in de industrie en wordt verder ontwikkeld om in de toekomst gebruikt te kunnen worden door gewone burgers zoals u en ik.

Grote bedrijven geven gas

autobeleggen3Volkswagen had in 2016 de grootste omzet van alle autobedrijven. Met een omzet van 236,6 miljard dollar verdienden ze meer dan telefoonbedrijf Apple. Maar Toyota deed daar niet echt aan onder. Met een omzet van maar 8 miljoen minder dan Volkswagen nam dit bedrijf een verdiende tweede plaats in. Volkswagen en Toyota domineren daarmee de wereldmarkt. De grote bedrijven proberen hun modellen te verbeteren en dat doen ze tegenwoordig met de term ‘eascy’. Eascy staat voor elektrisch, autonoom, shared, connected en jaarlijks bijgewerkt. In het kort houdt dit in dat autobedrijf meer gericht zijn op het ontwikkelen van elektrische auto’s, het delen van auto’s met meerdere gebruikers en het uitvoeren van handelingen door de auto zelf.

Als u wilt beleggen in de auto-industrie, zou u dus moeten letten op de mate waarin een bedrijf innovatief is. Eascy wordt gezien als de toekomst en dat is ook logisch, aangezien onze samenleving op dit soort auto’s zit te wachten. Auto’s zijn nog lang niet weg te denken uit de wereld en deze sector is dus ook relatief veilig om in te beleggen, als je de goede bedrijven maar uitkiest.

China timmert aan de weg

China is de grootste automarkt ter wereld en wordt dus gezien als grote kans voor de autobedrijven. De constante groei van de Chinese markt kan verklaard worden door de stimulerende maatregelen die de overheid neemt en door de groei van de bevolking en de welvaart. De afzetmarkt in China groeit hierdoor met de dag. Een groot nadeel van deze groei is de luchtvervuiling die erbij komt kijken. Daarom moedigt de Chinese overheid de bedrijven aan om te investeren in de batterijtechnologie en daarbij dus de elektrische auto. Hierdoor wordt een grote groei in de markt van elektrische auto’s verwacht, wat als de uitgelezen kans voor beleggers gezien kan worden. Hoe snel de elektrische auto gaat groeien in China, valt nog af te wachten, maar alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome.

De auto-industrie samengevat

De auto is al decennia lang niet meer uit onze samenleving te denken. Ook de elektrische auto begint een steeds sterkere plaats in deze sector in te nemen. Omdat de welvaart in de wereld groeit, is de autosector een veilige sector om in te beleggen. Met de ontwikkelingen ziet de toekomst er goed uit, waarbij vooral elektrische en zelfrijdende auto’s een grote rol gaan spelen. Deze modellen hebben wel nog een lange weg te gaan, maar de beleggingsexperts van MountainShield Capital Fund houden de autosector nauwlettend in de gaten voor u.

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Auto BMW Toyota Elektrisch rijden Auto's

MountainShield redactie

MountainShield redactie

De redactie van het MountainShield Capital Fund.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen