MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Wat u nog niet wist over alcoholische drank

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

Drank maakt meer kapot dan u lief is. Maar zolang u de flessen dicht laat, valt er wel degelijk iets moois mee op te bouwen. Hoe haalt u rendement uit alcohol? Interessante feiten over beleggen in alcoholische dranken.

Baijiu en moutai

Moutai is de premiumversie van baijiu. Premier Zhou Enlai probeerde er in 1972 de toenmalige Amerikaanse president Richard Nixon mee dronken te voeren tijdens zijn legendarische bezoek aan China. De Chinese jenever blijft in eigen land onverminderd populair, ook al is de concurrentie van westerse dranken als whisky en cognac flink toegenomen. De baijiumarkt kent een paar voor beleggers interessante spelers. Daarvan zijn Kweichow Moutai en Beijing Shunxin Agriculture de belangrijkste en best presterende.

Klein succes voor drankindustrie India

In India haalt de drankindustrie opgelucht adem, al is het maar voor even. Alcohol, bestemd voor menselijk gebruik, wordt voorlopig niet opgenomen in de Goods and Services Tax (GST). De vlag kon dus uit bij de drie grote nationale drankconcerns United Spirits, Radico Khaitan en Globus Spirits. Het is een kleine meevaller voor de sector. Sterke drank in India blijft ondanks alles een lastig verhaal. De diverse autoriteiten zitten er bovenop met allerlei regels die verkoop in sommige gevallen extreem lastig maakt. Toch doen de beursgenoteerde concerns goede zaken. Ook in India behoren de drankaandelen immers tot de sin stocks.

» Lees hier ons achtergrondartikel over alcoholische drank.

Millennials geen zware drinkers

drank-babeMillennials (van 18 tot 34 jaar) drinken minder vaak dan hun ouders. In een onderzoek uit 2017 van het Amerikaanse Nielsen zei iets meer dan de helft (53%) van de millennials de afgelopen maand alcohol te hebben gebruikt, vergeleken met 65% van Generatie X’ers (35-54 jaar) en 72% van de babyboomers (55+). Daarnaast zijn er allerlei factoren die de keuze voor alcoholische drank beïnvloeden. Nieuwe drankjes, smaakjes en concepten spreken de drinkende millennial aan. Ze zien zichzelf als trendsetters onder hun vrienden en zijn bereid extra te betalen voor producten die daarin passen. Zo gaan ze voor trendy drankjes als gin, cider en wodka. Daarnaast houden ze ook rekening met hun gezondheid. De drank moet namelijk wel verantwoord zijn. Duidelijk is dat bedrijven een hele kluif hebben om de millennials aan zich te binden. Daar komen andere zaken bij kijken dan bij vorige generaties drinkers.

 

Vloeibare softdrugs?

Vanaf half oktober 2018 zijn softdrugs in Canada gelegaliseerd. Canadezen kunnen zonder een strafbaar feit te plegen cannabisproducten kopen voor recreatief gebruik. Constellation Brands werd in 2017 de eerste brouwer die in het cannabisavontuur stapte door een belang te nemen in een Canadese wietproducent. Samen gaan ze werken aan drankjes met wiet. Meer brouwers zijn daarmee bezig. Zo kwam het Amerikaanse Lagunitas in de Verenigde Staten onlangs met een non-alcoholisch drankje met THC. Hi-Fi Hops, zoals het drankje heet, is een doorslaand succes.

Cocktails helpen likeurbranche groeien

Cocktails zijn nog steeds in. Voor de likeurbranche is dat een zegen, want de groei is stabiel. Innovatie is gewenst en daar wordt flink aan gewerkt. Lucas Bols kent het klappen van de zweep. Het nam Passoã over en zag de potentie van likeur. Het concern komt nu met zogeheten lowbols. Het zijn lichte likeuren waar alleen nog wat fruitsap, frisdrank of bubbeltjeswater bij gemixt moet worden. Het concern heeft naast komkommerlikeur een hele reeks zoete likeurtjes in de aanbieding. De lowbols-lijn bestaat uit recepten waarin een of twee van de likeuren als basis dienen.

» Lees hier ons artikel over alcohol aandelen.

» Ons laatste nieuws ontvangt u direct op uw mobiele telefoon via ons  Whatsappkanaal.

Alcohol Drank

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.

Meer nieuws

feature image
Beleggen in pennystocks
feature image
Beleggen in zilver
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen