MSCF USP 2-717889-edited.jpg

Het laatste nieuws

Beleggen in alcoholische drank

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

Alcohol doet het goed op de beursvloer. Beleggen in concerns die bier, wijn of gedistilleerd produceren, kan lucratief zijn. Het zijn over het algemeen waardevaste aandelen. Bovendien kent de sector een aantal spelers van wereldformaat die jaar na jaar goed presteren en nog lang niet zijn uitgegroeid.

De aandelencategorie valt onder de zogeheten sin stocks. Dat zijn aandelen van de tabaksindustrie, de wapenindustrie, de gokindustrie en dus ook de drankindustrie. Het idee is dat sin stocks altijd waarde hebben omdat ze niet afhankelijk zijn van de economie. Ze zijn recessiebestendig. Dat geldt zeker voor de drankindustrie. drank-bierOf het nu goed of slecht gaat, mensen blijven drinken. Bovendien staan veel drankmerken als een huis. Jordan Waldrep, analist en portfolio manager van het USA Mutuals Vice Fund (VICEX), omschrijft het in een artikel voor zakenblad Forbes als volgt: “Ga naar de kroeg en luister wat mensen bestellen. Je zal verbaasd staan over het aantal bestellingen waarbij de klant specifiek om een merk vraagt, zonder dat hij op het menu hoeft te kijken. Dat betekent dat de concerns premium brands exploiteren die zo’n goede reputatie hebben, dat ze er de hoofdprijs voor kunnen vragen aan de consument.” De grote spelers in de drankindustrie, uiteraard vertegenwoordigd in de VICEX, zitten daarom volgens Waldrep in een geweldige positie. Hij omschrijft de premium merken dan ook als de pijlers van de grote drankenconcerns. Ze zorgen ervoor dat die tegen een stootje kunnen en genoeg opbrengen om dividend uit te keren en aan expansie en productvernieuwing te doen.

» Lees hier ons artikel over alcohol aandelen.

Overnames in de biersector

De benijdenswaardige positie van de grote spelers in de sector is gekomen door een golf van overnames in de achterliggende jaren. Vooral de biersector kreeg hiermee te maken. AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, is daar een goed voorbeeld van. In 2004 gingen Interbrew uit België en het Braziliaanse AmBev samen. In 2008 lijfde InBev het Amerikaanse Anheuser-Busch in. Maar de grootste klapper kwam in 2017 toen de ontstane bierreus AB InBev SABMiller overnam. Dat concern, ook al een samenraapsel van allerlei grote multinationals, was tot dan toe de op een na grootste bierbrouwer ter wereld. Bierpuristen vinden het samengaan van allerlei brouwerijen maar niks, maar de acquisities zorgen er wel voor dat merken als Hoegaarden, Corona en Leffe overal ter wereld te koop zijn.

drank-vaten

Ook in de sector gedestilleerd waren er overnames. Die zorgden ervoor dat de drankreuzen hun marktposities konden behouden. Daarnaast bracht het inlijven van concurrenten met zich mee dat de bedrijven aan schaalvergroting konden blijven doen, ook al nam een algehele vraag naar bier en gedestilleerd wereldwijd af. Want dat is namelijk de trend die de laatste jaren is ingezet. Mensen gaan bewuster leven en bij een gezonde levensstijl hoort nu eenmaal geen drinkgelag.

Van baijiu naar whisky

Wie in China wat te vieren heeft, doet dat met overdadig veel eten en baijiu. Het goedje, over het algemeen met een alcoholpercentage van zo’n 50%, is een soort tarwejenever. Baijiu was tot een paar jaar geleden de meest gedronken sterke drank in China. De laatste jaren heeft baijiu concurrentie gekregen van westerse drank zoals whisky, wodka, Hollandse jenever (ja echt!) en rum. Dat is dan ook de trend die westerse producenten van gedestilleerde dranken hoop heeft gegeven. In China, maar zeker ook in Japan, zijn merken als Jack Daniels, Ketel 1 (One), Baccardi en Smirnoff net zo gemeengoed als in het westen. De superrijke Chinezen mogen zich graag verpozen met een glas goede importwhisky. Dat blijkt uit de 17,4 miljoen liter die in 2017 door de Chinese kelen werd weggespoeld. Op jaar-op-jaarbasis betekent dat een groei van ruim 19%. Whisky staat in China nu in de lijst van favoriete sterke dranken op een keurige derde plek. En de groei, die vijf jaar geleden in ingezet, gaat nog wel even door. Jonge rijken hebben de whisky ook ontdekt. In het algemeen hebben westerse drankproducenten niet zo heel veel in de melk te brokkelen op de Chinese markt. Volgens cijfers gaat het slechts om 2% van de totale markt. Maar het aandeel van whisky stijgt vrij hard. Het gaat dan vooral om de premium merken.

 

Het drankconglomeraat Diageo is een van de grote spelers in China. Het is zelfs actief op de baijiumarkt. Het concern zag in de eerste helft van 2018 de omzet in China met 32% groeien. Het is dezelfde groei die ook andere concerns met premium merken zien, zoals Suntory Holdings. Dat concern staat bekend om zijn dure VSOP Cognacs. En over de prijs hoeven de producenten niet in te zitten. De dure merken gaan, omgerekend, voor ruim €80 over de toonbank en uit onderzoek blijkt dat de rijke Chinezen best bereid zijn om 160 euro voor een goede fles neer te tellen.

Gin in Japan

Gin is de laatste jaren aan een comeback bezig in het westen. Japan kan de volgende ginhub worden. In het land voert whisky, zowel import als van eigen makelij, voorlopig nog de boventoon. Maar de whiskybubbel lijkt op zijn eind. Vooral de eigen Japanse producenten zitten in zwaar weer. Ze hebben te weinig capaciteit om aan de wereldwijde vraag te voldoen, de markt wordt overspoeld met dubieuze producten en de consument wil niet meer zo heel diep in de buidel tasten voor een whisky uit het land van de rijzende zon. Gin moet de plek van whisky innemen, en daarmee zijn ze in Japan al een eind op weg. KI NO BI Kyoto Dry Gin heeft al een prestigieuze prijs te pakken!

Over softdrugsdrinks en wietbier

Vanaf half oktober 2018 zijn softdrugs in Canada gelegaliseerd. Canadezen kunnen zonder een strafbaar feit te plegen cannabisproducten kopen voor recreatief gebruik. Wat heeft dat nu met drank te maken? Nu softdrug legaal zijn, geeft dat de industrie mogelijkheden om producten waarin cannabis verwerkt is zonder problemen op de markt te brengen. Zo is er al cannabisolie te koop en komen er ook producten met softdrugs die je kunt eten of drinken. Nu zit er wetstechnisch wel een klein addertje onder het gras; eten en drinken met cannabis zijn uitgesloten van de legalisering. Maar er is een bepaling in de wet opgenomen die deze producten wel toestaat. De formele goedkeuring wordt ergens in 2019 verwacht. En op dat moment zitten diverse brouwers en distilleerders met smart te wachten. Innovatie is gewenst in de drankbusiness en nieuwe, spannende, producten moeten daarvoor zorgen.

Constellation Brands werd in oktober 2017 de eerste brouwer die in het cannabisavontuur stapte door een belang van nog net geen 10% te nemen in het beurgenoteerde Canopy Growth Corp. Dat belang werd in augustus 2018 uitgebreid naar 38%. Constellation Brands werkt samen met de Canadezen aan drankjes op basis van cannabis. Meer brouwers zijn daar tegenwoordig mee bezig. Zo kwam het Amerikaanse Lagunitas, eigendom van Heineken, in de Verenigde Staten onlangs met een non-alcoholisch drankje met THC. Een blikje wietbier 0.0 kost in de staat Californië 8 dollar, maar Hi-Fi Hops, zoals het drankje heet, is ondanks de wat hoge prijs een doorslaand succes.

In Amerika gaan ook steeds meer stemmen op om softdrugs te legaliseren. Koren op de molen van de drankindustrie dus. Brouwer Molson Coors probeert daar alvast een graantje van mee te pikken. Voor beleggers kan deze trend heel interessant worden, zowel aan de kant van beursgenoteerde cannabisbedrijven als aan de kant van de brouwers en destilleerders.

Lees hier meer over de twee wiet aandelen Aurora en Canopy.

Biertje en Pornstar Martini

Nederland heeft met Heineken en Lucas Bols twee beursgenoteerde concerns die grote spelers in de drankindustrie zijn. Heineken mag zich intussen de op één na grootste bierbrouwer van de wereld noemen, na AB InBev. Het biervolume kwam in 2017 uit op een totaal van meer dan 218 miljoen hectoliter. De omzet knalde in 2015 voor het eerst door de grens van €20 miljard en lag in 2017 op bijna €22 miljard. Daarnaast is Heineken de grootste ciderproducent ter wereld. Heineken is wereldwijd bekend door de merken Heineken en Amstel. Daarnaast is het ook de eigenaar van de merken Brand en Wieckse. Internationale merken die in de loop der jaren tot de Heinekenstal zijn gaan behoren zijn Murphy’s, Cruzcampo, Jupiler en Affligem. Hoewel Heineken het in de groeimarkt Azië nog steeds prima doet, lijkt de groei van het eigen merk Heineken daar in 2018 iets te stagneren. Gelukkig is de Nederlandse bierbrouwer in die markt nog met tal van andere merken vertegenwoordigd. Door overnames blijft het concern AB InBev goed op de hielen zitten, maar die bierreus heeft eigenlijk weinig te duchten van het Nederlandse concern.

Lucas Bols is na tal van omzwervingen sinds 2015 weer terug als beursgenoteerd bedrijf. Het eeuwenoude bedrijf kende een bonte stoet van eigenaren/participanten, waaronder het tegenwoordig duurzaam en verantwoorde Wessanen en de Franse drankgigant Rémy Cointreau. Nu staat Bols dus weer op eigen benen en dat gaat helemaal niet slecht. Bols heeft intussen bijna alle bekende jenevermerken in de stal. Hartevelt, Henkes en Bokma zijn de bekendsten. Overigens heeft de familie Nolet een minderheidsbelang in het concern. Met Nolet Distillery drijft de Schiedamse familie de jeneverstokerij waar de cultjenever Ketel 1 wordt geproduceerd.

Marketing+through+thot+examples_675ee1_6488644-701168-editedLucas Bols heeft ook een voet tussen de deur in de likeurbranche. Met merken als Pisang Ambon en Passoã maakt het concern wereldwijd goede sier. Vooral in cocktails doen deze likeurtjes het goed. Nadeel is wel dat de destilleerders afhankelijk zijn van de luimen van de consument. Soorten cocktails kunnen van de ene op de andere dag een rage worden. Maar ze verdwijnen meestal net zo snel als ze gekomen zijn uit het kroegbeeld. Met Passoã heeft Bols wat dat betreft wel een hit in handen. In 2016 nam het concern het drankje over van oud-eigenaar Rémy Cointreau. In 2017 zorgde het passievruchtlikeurtje voor de omzetstijging bij Bols van 23,8% tot €48,8 miljoen in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar. Met dank aan de Pornstar Martini, een vergeten cocktail uit Zuid-Afrika. Het drankje is opeens weer hot in trendy uitgaansgelegenheden en dat betekent dat de Passoã niet aan te slepen is. En als straks iedereen het helemaal gehad heeft met de Pornstar Martini, wordt er wel een andere cocktail populair waarin Passoã onmisbaar is.

Voor ons beleggingsfonds houden wij ook de drankenhandel goed in de gaten. Op zoek naar aandelen met positief rendement op de middellange termijn, houden wij u op de hoogte van onze posities.

Disclaimer: MountainShield heeft op moment van schrijven geen positie in genoemde aandelen.

» De long/short strategie van MountainShield hoort in iedere portefeuille.  Overtuig uzelf! 

Alcohol Wijn Whisky Bier Drank AB Inbev Heineken Lucas Bols Diageo

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.

Meer nieuws

feature image
Beleggen in pennystocks
feature image
Beleggen in zilver
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen