Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Facebook, Twitter of Google: wie gaat de strijd op social media winnen?

Geschreven door Redactie

Er zijn maar drie giganten op de social media markt: Facebook, Twitter en Google. De strijd om de macht in de social media branche is begonnen toen het internet werd uitgevonden, en het is aardig lucratief gebleken voor de bedrijven die er nu nog actief in zijn. Alhoewel, de laatste tijd zijn er steeds meer tegenslagen geweest voor deze bedrijven. Hoe staan ze er op dit moment voor? Waar moeten beleggers rekening mee houden als ze willen beleggen in aandelen van deze bedrijven?

facebook: Hit the mark?

Na de presentatie van de laatste kwartaalcijfers van Facebook, noteerde het bedrijf een daling van 20%. Hiermee verloor Mark Zuckerberg in een paar luttele uren zo’n $17 miljard van zijn fortuin. De hamvraag is natuurlijk; hoe heeft dit kunnen gebeuren?

socialmedia-facebook01Laten we de gebeurtenissen van 2017 en 2018 even op een rijtje zetten. Allereerst heeft Facebook het tamelijk zwaar gehad met de privacyschandalen van de afgelopen tijd, zoals die van Cambridge Analytica. Dit bedrijf heeft op illegale wijze, met toestemming van Facebook, gegevens verzameld van Facebook-gebruikers en heeft die gebruikt voor eigen doeleinden. Daarnaast gingen er geruchten rond dat Facebook simpelweg geen controle meer had over zijn eigen platform. Zo bleken er meer schandalen te zijn, maar dan op kleinere schaal. Dit heeft de koers van Facebook de afgelopen tijd aardig onder druk gezet, maar veel interessanter is om te zien of dit dan ook naar voren is gekomen in de omzet en winst van Facebook.

Het aantal actieve gebruikers van Facebook is blijven toenemen. De omzet en winst idem dito. Facebook is er dus alleen nog maar op vooruit gegaan, zo lijkt het. Hoewel dit waar is, kwam het resultaat onder de streep bij lange na niet overeen met de verwachtingen van de beleggers. Door alle veranderingen die Facebook heeft moeten doorvoeren vanwege de genoemde schandalen is de groei inderdaad verminderd. De negatieve publieke opinie heeft wel degelijk zijn impact gehad. Er ging zelfs een tijd de hashtag #DeleteFacebook rond, maar dit heeft minimaal tot geen effect gehad, zegt Facebook. Maar toch...

Gelukkig voor Facebook is er ook een lichtpuntje. Met name de cijfers rondom Instagram zijn namelijk uitermate positief, zo is het aantal gebruikers daar in een hoog tempo gestegen.

Mountainshield had in de afgelopen periode evenwel voor zijn beleggingsfonds een shortpositie ingenomen op  het aandeel Facebook en heeft met de koersdaling van 20% hier mooi van weten te profiteren. Wij blijven de ontwikkelingen en trends vanzelfsprekend op de voet volgen.

» Lees hier ons achtergrondartikel over social media.

google: the one and only

Ook Google is niet vrij geweest van schandalen de afgelopen tijd. Het heeft namelijk niet al te lang geleden een boete van €4.34 miljard mogen ontvangen van de EU. In 2017 had het ook al een boete van 2.42 miljard euro gekregen, wederom van de EU.

Er zijn veel bedrijven die boetes van deze omvang nooit zouden kunnen betalen. Voor Google is het niet het bedrag waar het bedrijf zich zorgen om maakt, maar de reden van de boete. De eerste boete van €2.42 miljard was namelijk opgelegd, omdat Google volgens de EU de zoekresultaten van de search engine Google had gemanipuleerd. Hierdoor werden sommige bedrijven, tegen betaling, bevoordeeld ten opzichte van andere bedrijven. Google heeft dit moeten aanpassen volgens de regels van de EU, waarmee het dus een deel van haar inkomsten verliest.Google_office-812995-edited

De andere boete van €4.34 miljard was Google opgelegd, omdat het volgens de EU smartphone producenten had betaald om Google's service te gebruiken in plaats van die van concurrenten. Bovendien had het bedrijven verboden om aangepaste versies van Android te gebruiken, waar Google's services mogelijk niet op zouden zitten. Volgens de EU is dit een vorm van oneerlijke concurrentie en moest Google hier dus mee stoppen. Dit betekende wederom een grote tegenslag voor Google en haar verdienmodel. Hierdoor krijgen concurrenten, zoals bijvoorbeeld de search engine Bing van Microsoft, meer kans op de markt.

Desalniettemin wist Google beleggers weten te verrassen met onverwacht hoge omzetcijfers. De winst heeft er niet onder geleden. Het aandeel is daarmee voorzien van een stevig fundament. Niemand kan om de zoekmachine heen, en als cloudopslagdienst wint Google+ steeds meer terrein. Daarnaast is Google druk bezig om haar positie te verstevigen in andere groeimarkten, zoals die van de virtual reality.

Mountainshield volgt alle gebeurtenissen omtrent techgigant Google op de voet en profiteert hiervan waar mogelijk.

Twitter bird flying

socialmedia-twitterIn vergelijking met Facebook en Google is Twitter ‘klein, maar fijn’. Net zoals Facebook kan Twitter in feite alleen maar groeien als het aantal gebruikers stijgt. Dit is dan ook waar Twitter zich voornamelijk mee bezighoudt. Dat is echter nog vrij moeilijk gebleken voor Twitter, het aantal gebruikers schommelt namelijk al een tijdje rond de 330 miljoen. Wel is Twitter er onlangs in geslaagd om van verlies- naar winstgevend te gaan. Dit heeft zich ook duidelijk laten zien in de koers van het aandeel, die sinds januari 2018 tot en met eind juli met meer dan 80% is gestegen. Of Twitter deze mooie stijging kan voortzetten is afhankelijk van het feit of ze de inkomsten uit advertenties ook kunnen laten blijven stijgen.

In vergelijking met Facebook en Google zou Twitter nog veel in gebruikersaantal kunnen groeien. Dit getal is evenwel over het afgelopen jaar vrij stabiel gebleven. Als Twitter het aantal Daily Active Users (DAUs) weet te verhogen, zou dit wel kunnen leiden tot een verhoogde omzet uit advertenties. Het is echter ook maar de vraag of Twitter hierin slaagt.

Social media in een notendop

De social media markt is over de afgelopen jaren dus zeker lucratief gebleken en alle drie bedrijven hebben hier goed gebruik van weten te maken. De vraag is echter of de bedrijven hun groei weten voort te zetten in een markt die steeds meer onder druk komt te staan. Voor ons beleggingsfonds houden wij ook de wereld van social media goed in de gaten. Op zoek naar aandelen met positief rendement op de middellange termijn, houden wij u op de hoogte van onze posities.

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Disclaimer: MountainShield heeft op moment van schrijven geen positie in genoemde aandelen.

Facebook Google Snapchat Twitter Social media

Redactie

Redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen