Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Long/Short op de digitale markt

Geschreven door Onze redactie

Tijdens de twintigste eeuw zag het kopen van producten en goederen er heel anders uit dan op het moment van spreken. Mensen waren genoodzaakt om naar fysieke winkels te gaan om daar de transactie verder te regelen. Kijkend door de bril van de wereld waarin we nu leven, lijkt dit proces enigszins verouderd. Je zou toch zeggen dat dit beter afgestemd kan worden op de belangen van de kopers. Door de geboorte van het internet, werd het balletje om te innoveren dan ook opgegooid. 

Tegenwoordig is het speelveld drastisch veranderd. De verschillende bedrijven op de beurs hebben allemaal hun kansen gegrepen om die innovaties door te voeren. Niet alleen de “dot-com bubble”, het uitbundig gebruik van het internet, maar ook de toename in het gebruik van elektronische apparaten heeft invloed gehad op de sector van de e-commerce. Deze rally van vernieuwingen heeft ervoor gezorgd dat de markt van online shoppen nu gemoderniseerd is. Online retailing is niet meer weg te denken uit het huidige wereldbeeld. Het is bijna zelfs te zien als economische zelfmoord als een bedrijf geen digitale winkel heeft. Als gevolg is er meer concurrentie tussen de aandelen op deze beurs. De enige vraag die nog onbeantwoord gebleven is, is: Welk aandeel zal zegevieren op de beurs van het online retailing?

Long-posities: JD.com

 

JDCOMLogo-[1]Eén van de eerste aandelen die actief werd op deze beurs, had een Aziatische origine. Het Chinese e-commerce bedrijf, JD.com, werd opgericht in 1998. 6 jaar later kwam het online retailing karakter naar boven. Met een uitgebreid en gevarieerd assortiment is JD.com tegenwoordig zeer populair geworden. JD.com had aan het begin van 2018 meer dan 300 miljoen gebruikers en het stond daarnaast nog eens in de Fortune Global 500. Dit betekent dat JD.com behoort tot de top 500 bedrijven op de beurs met de meeste omzet. De afgelopen decennia is JD.com tevens bezig geweest meer grondgebied te verwerven, het Chinese vasteland was niet groot genoeg voor ze. Daarom zijn er onderhandelingen geweest en heeft JD.com uiteindelijk een Russische site genaamd Aims en diverse andere bedrijven in bijvoorbeeld Vietnam, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk geannexeerd. Binnen een paar jaar wil JD.com de Europese beurs overnemen.

Niet alleen vroeger, maar ook heden ten dage wordt JD.com in een positief daglicht gezet. Zoals u misschien wel weet, wordt er alsmaar geïnnoveerd op het gebied van robotica en autonome technologie. JD.com is één van de eerste bedrijven op de beurs die daar actief mee aan de slag gaat. Het retailplatform JD.com is namelijk ’s werelds toonaangevende bedrijf in zulke technologieën. Recentelijk is JD.com begonnen met het bouwen van bezorgluchthavens en infrastructuur voor drones. De bedoeling van de drones is om alle bezorgingen voor JD.com verder af te handelen. Bovendien heeft JD.com zijn eerste autonome vrachtwagen op de markt gebracht. Met deze vernieuwingen geïmplementeerd in hun systeem, vaart JD.com precies de juiste koers voor de toekomst. Door de verwachte hogere winsten en koersen op de beurs, ziet het ernaar uit dat het aandeel JD.com toonaangevend zal blijven. Vandaar dat de beleggingsexperts van MountainShield inspelen op een koersstijging van het aandeel JD.com op de beurs.

Short-posities: Zalando

 

logo-vector-zalando[1]Het volgende aandeel dat we willen bespreken, deed zijn intrede tot de beurs pas veel later. Zalando, een van oorsprong Duits bedrijf, heeft zijn voetafdruk achtergelaten in 17 Europese landen. Veelal verkoopt Zalando schoenen, kleding en andere modeaccessoires. Hoewel Zalando de marktleider voor online schoenenverkoop is, heeft het e-commercebedrijf het de afgelopen jaren zwaar gehad. Zowel in 2012 als 2014 werden er reportages gelekt, waarin de werkomstandigheden van de arbeiders van Zalando geopenbaard werden. Om het nog zacht uit te drukken, werd dit door de bevolking en de rest van de media niet goed ontvangen. Er ontstond een storm van kritiek. In datzelfde jaar, 2014, maakt Zalando zijn beursgang.

Tegenwoordig kampt Zalando met nog een ander probleem. Nederland en andere Europese landen zijn er gewend aan geraakt: thuis online producten bestellen, na het uitpakken terugsturen wat je niet wilt hebben en een kleine week later het aankoopbedrag weer op de betaalrekening ontvangen. Ook Zalando biedt deze service aan. In 2018 bestelden maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders goederen of diensten online. 13% van deze bestellingen werd teruggestuurd. Bij Zalando is dit fenomeen nog dodelijker. Uit de rapporten van Zalando zelf blijkt dat ruim 50% van alle bestellingen geretourneerd wordt. Dit gratis retourneren is een glibberige duivel voor de webwinkel. Het gaat voor Zalando gepaard met torenhoge kosten. De cijfers liegen er dan ook niet om. Vanaf 2015 is het nettoresultaat van Zalando gedaald van 121,5 miljoen euro tot 51,2 miljoen euro. De winsten en koersen worden gedempt en afgevlakt. Vandaar dat de beleggingsexpert van MountainShield anticiperen op een koersdaling van het aandeel Zalando op de beurs.

Tussenstand op de digitale markt

 

Al met al zien we dat er twee trends aan de gang zijn. De eerste trend houdt in dat de nieuwkomer op de beurs van e-commercebedrijven, Zalando, zich nog niet helemaal thuis voelt. Zowel de kritiek als de omstandigheden zorgen ervoor dat het bedrijf in het nauw gedreven wordt en nog maar net zijn hoofd boven water kan houden. De resultaten die het bedrijf boekt, daar hoeft u niemand voor wakker te maken. Daarom verwachten wij een koersdaling van het aandeel in de short-positie. Tegelijkertijd zien we dat de bestaande speler op deze beurs zich reeds ingenesteld heeft en zich nu klaarmaakt voor verdere innovaties. JD.com heeft met hun ingespeelde plannen al flinke stappen in de goede richting gezet. Wij menen daarom dat JD.com ook in de toekomst als één van de beste zal presteren, niet alleen qua verkoop ook qua omzet en winst. Met deze tactiek kunnen de beleggingsexperts van het MountainShield Capital Fund rendement behalen in de aandelen van beide posities.

MountainShield

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen