Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Beursgang Tencent Music Entertainment: top of flop?

Geschreven door Redactie

De kogel is nu echt door de kerk. Tencent brengt vandaag, 12 december 2018, zijn muziekstreamingtak Tencent Music Entertainment (TME) naar de beurs. Het is na de beursgang van videostreamingdienst iQiyi van Baidu en het e-commerceplatform Pinduoduo in 2018 de derde grote IPO van een Chinees techbedrijf in New York. TME wilde $2 miljard ophalen. Dat was al iets minder dan iQiyi in maart bijeensprokkelde. Volgens de officiële documenten levert de beursgang van de muziekdienst het moederbedrijf en investeerders nu waarschijnlijk ‘slechts’ $1,1 miljard op.

De 82 miljoen aandelen worden voor een introductieprijsrange van $13 tot $15 per stuk verhandeld op de beurs in New York. De waarde van Tencent Music wordt op $21,3 miljard geschat. Ter vergelijking: concurrent Spotify wordt op $23,3 miljard gezet. De Zweedse streamingdienst is overigens één van de investeerders van TenCent Music.

» Lees hier ons achtergrondartikel over streaming audio.

TME wordt ook wel het Spotify van China genoemd, maar die vergelijking gaat niet helemaal op, In TME zijn drie streamingdiensten ondergebracht. Het gaat om QQ Music, KuGou en KuWo. Om zo veel mogelijk muziek aan te kunnen bieden heeft TME deals gesloten met veel Chinese platenmaatschappijen. Ook zijn er afspraken met uitgeverijen uit andere landen en continenten. Zo is er recent een lucratieve Indiase overeenkomst gesloten en haalde TME via AIibaba grote backcatalogi binnen van labels uit Taiwan en Hongkong. Verder zijn er deals met de grote muziekconglomeraten van het westen.

streamingaudiooortjes

Concurrentie heeft TME nauwelijks in China. Sterker: diensten als Ali Music en NetEase Cloud Music bieden muziek aan via sub-licenties van TME. NetEase Cloud Music zegt met 300 miljoen gebruikers 16% van de muziekstreamingmarkt in handen te hebben, maar het is onduidelijk hoe de penetratieratio van de gebruikers is op het totale streamingcijfer in China. Lichtpuntje voor NeatEase is dat hun dienst wel marktleider is in de Electronic Dance Music (EDM)-scene, volgens het Chinese iiMedia Research.

TME kan volgens eigen zeggen bogen op in totaal 900 miljoen maandelijks actieve gebruikers en heeft zodoende bijna 80% van de markt in handen. Even ter vergelijk: Spotify heeft de ambitie om aan het eind van het jaar 200 miljoen gebruikers overall te hebben. Uit de cijfers over het derde kwartaal van het jaar bleek het Zweedse concern al aardig op weg te zijn met 191 miljoen gebruikers en 87 miljoen houders van een premium-abonnement. Als het gaat om betalende gebruikers doet de Zweedse streamingdienst veel betere zaken dan TME. Dat kan slechts bogen op 23 miljoen premium-klanten. Het blijkt tot nu toe lastig om Chinezen zover te krijgen dat ze gaan betalen voor muziek. Aan de prijs kan het niet liggen. Daar waar wij in het westen maandelijks bijna een tientje neertellen voor een abonnement op Spotify, hoeven de Chinezen nog niet eens anderhalve euro op te hoesten voor een abonnement op bijvoorbeeld QQ Music.

Karaoke stuwt winst

Ondanks het magere aantal abonnees gaat het uitstekend met TME. In tegenstelling tot Spotify draait de muziektak van Tencent behoorlijk wat winst. In 2017 kwam de winst uit op 199 miljoen dollar bij een omzet van 1,6 miljard. De winst wordt grotendeels gegenereerd door een slimme combinatie van muziek, merchandise en social media. WeSing, de vierde loot aan de TME-boom, is daar verantwoordelijk voor. WeSing is het karaokeplatform van TME en het is in China immens populair. Mensen maken met de app een video van een liedje dat ze zingen. Het eindproduct kunnen ze delen met hun vrienden via WeiXin, bij ons beter bekend als het social mediaplatform WeChat. In dat delen zit het grote verdienmodel. Allereerst moet daarvoor betaald worden als de livestream of een opname van het eindproduct met meerdere mensen gedeeld wordt. Dat kan lucratief zijn, want 'fans' kunnen de zangertjes belonen met geld. Daarvan strijkt TME vanzelfsprekend een deel op. WeSing heeft ervoor gezorgd dat de muziektak van Tencent al in 2016 het break-evenpoint bereikte en de laatste twee jaar winstgevend is.

» Lees hier ons artikel over aandelen streaming audio.

Van alle inkomsten die TME genereert komt bijna 30% rechtstreeks uit muziek. Interessant is natuurlijk of de verhoudingen in de komende jaren gaan veranderen. De Chinese muziekstreamingmarkt zou in 2018 volgens cijfers van Statista een jaaromzet van ruim $640 miljoen genereren. Analisten gaan vanaf 2019 uit van een jaarlijkse groei van 8%. Ingegeven door een nog intensiever gebruik door reeds bestaande gebruikers en de aanwas van nieuwe gebruikers vanwege de alsmaar doorzettende urbanisatie. Bovendien zal de trend doorzetten dat steeds meer gebruikers van de gratis diensten overstappen op betaalde versies. TME had end 2016 ‘slechts’ 10 miljoen abonnees. Dat aantal groeide in 2017 door naar 15 miljoen. TME denkt in 2019 door te kunnen stoten naar 25 miljoen gebruikers met een premium account. Ook kent de muziekindustrie als geheel een opleving. Er wordt weer betaald voor muziek. TME is, meer nog dan Spotify, niet alleen doorgeefluik voor artiesten, maar heeft ook de rol van muziekuitgever. Naar zo'n soort model is Spotify overigens ook voorzichtig op zoek.

spotify-logoEind vorig jaar wisselden Tencent en Spotify aandelen uit. Daardoor hebben ze een belang van een kleine 10% in elkaars streaming-activiteiten. De Chinese markt is voor westerse artiesten lastig te bereiken, ondanks het feit dat TME deals heeft gesloten met de westerse grote drie – Sony, Universal en Warner. De strenge Chinese censuur maakt het voor sommige artiesten onmogelijk om op legale wijze een plekje te veroveren op de miljardenmarkt. Voor anderen geldt dat ze slechts een deel van hun werk in China kunnen vermarkten. Voor TME is het interessant om daar een rol in te spelen. Andersom kunnen Chinese artiesten via de connectie met Spotify proberen de westerse markt te veroveren. Dat lukt al aardig. In de krochten van Spotify zijn de grote Chinese acts inmiddels te vinden en ook dat zorgt voor marginale inkomsten voor TME.

IPO in barre tijden

De beursgang, die al een tijdje in de pijplijn zat, komt op een moment waarop techaandelen het over een breed front moeilijk hebben. Toch kan TME een interessant aandeel zijn. Het tot maart dit jaar in het westen totaal onbekende iQiyi heeft immers laten zien dat Chinese concerns op de beurs een leuk rendement kunnen opleveren, ondanks de handelsoorlog en het feit dat ze voornamelijk in China opereren. Met een door analisten geschatte bedrijfswaarde van ruim $21 miljard is TME een niet te onderschatte speler in de wereldwijde markt van audiostreamingdiensten. Daarbij moet wel aangetekend worden dat TME zich vrijwel zeker niet op grote schaal buiten Zuidoost-Azië zal vertonen. Maar dat hindert niet. De thuismarkt is groot genoeg om de komende jaren flink door te groeien.Koers van het aandeel iQiyi-1

Koers van het aandeel Spotify-1

» Vraag meer informatie over het MountainShield Capital Fund

Disclaimer: MountainShield heeft op moment van schrijven positie in aandelen iQiyi en Spotify.

Spotify IPO Tencent iQiyi Streaming Beursgang

Redactie

Redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.

Onderwerp

phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen