Helpt datamining Facebook om zeep?

#Tech #Facebook #Google

“Kijk eens wat bijvoorbeeld Facebook, Google, Twitter en Tinder allemaal over je weten en vraag je af of je je zorgen maakt over de juiste zaken.” Dat zei Rob Bertholee, hoofd van de geheime dienst AIVD tegen het ANP in de aanloop naar het referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv). Op hetzelfde ogenblik belandde Facebook in zwaar weer vanwege het misbruiken van privégegevens van 50 miljoen Amerikanen.

Privacy, in combinatie met Big Data, is plots een hot item geworden en Facebook is voorlopig de gebeten hond. Het sociale platform waar miljarden mensen dagelijks hun hele hebben en houwen mee delen blijkt het met het waarborgen van de privacy van de gebruikers toch niet zo heel nauw te hebben genomen. Niet alleen de facebookers, maar ook investeerders en overheden willen het naadje van de kous weten. Ontevreden investeerders hebben Facebook al voor de rechter gesleept omdat ze zich misleid voelen door het concern. Nordea heeft Facebook inmiddels in de ban gedaan. De Scandinavische bank koopt geen nieuwe aandelen meer voor de portfolio met duurzame beleggingen wegens gebrek aan transparantie. Verder staan tal van overheden te springen om Facebook en de hele social mediasector eens grondig aan de tand te voelen over hoe er met de verzamelde data wordt omgegaan.

Want data is het toverwoord bij social media. Of het nu om Facebook, Twitter of YouTube gaat; wat de gebruiker daar liket, leest en deelt is interessant. Alles wordt opgeslagen en dat maakt het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties een fluitje van een cent. Het verdienmodel zit ‘m dus in hetgeen de gebruiker doet. Hoe langer die op het platform rondhangt, hoe meer gegevens er bijeen worden geharkt. Maar het gaat nog een stapje verder. Facebook heeft allerlei tools in huis voor bedrijven om de facebookers rechtstreeks te benaderen. Dat kan bijvoorbeeld door het koppelen van data. Denk daarbij aan gegevens van Facebook en winkels waarvan de gebruiker een klantkaart heeft.

 » Facebook vergeet niets! Vergeet ook niets en meld u aan voor onze webinars!

Ook surfen op internet levert data op, want Facebook blijft je ook buiten de site of app in de gaten houden. Zo ontstaat een ‘waardevol klantprofiel’. Uit gegevens van Facebook uit 2016 bleek dat een Nederlands profiel gemiddeld zo’n 1,35 euro per maand oplevert. Tot nu toe werd door de meeste gebruikers van social media gedacht, en misschien ook wel verwacht, dat het met het respecteren van de privacy wel goed zit. Bovendien is er wetgeving die de gebruikers van social media beschermt. Maar die is door handige trucjes te omzeilen, zonder dat de wet wordt overtreden.

Microtargeting

Trump Facebook.jpgFacebook gaat nog een stapje verder, blijkt nu. De data die het heeft is niet alleen interessant voor commerciële doeleinden. Microtargeting, het gebruik van data om een gebruiker van een dienst op internet gepersonaliseerde informatie aan te bieden, kan voor nog veel meer doeleinden worden ingezet. En zo deelt het concern gebruikersgegevens met andere partijen, zonder dat de facebookers er weet van hebben. Het gaat dan om organisaties als Cambridge Analytica. Op hun beurt vermarkten die de data weer aan, bijvoorbeeld, politieke partijen.

Vooral in verkiezingstijd kan op deze manier op minutieuze wijze de doelgroep of achterban van een partij worden bestookt. En denk nou niet dat het alleen in het Amerika van Donald Trump gebeurt. Ook in Nederland zijn er bedrijven die Facebookgegevens opkopen om zieltjes te winnen.

Overigens is datamining, het verzamelen en inzetten van Big Data, ook gewild in de academische wereld. Data security-expert Kalev Leetaru vertelde onlangs aan Forbes dat er door de jaren heen verschillende onderzoeken zijn uitgevoerd met gebruikersgegevens van Facebook zonder dat de mensen van wie de gegevens beschikbaar waren gesteld dat wisten of daar toestemming voor hadden gegeven. Het ging dan om wetenschappelijke onderzoeken door academici of private opdrachtgevers.

 » Gratis nieuwsbrief: Ontvang educatie, unieke beurstips en interssante  beursanalyses in uw inbox.

Met zijn uitspraak dat Tinder, Facebook, Google en Twitter heel veel van je weten heeft AIVD-voorman Bertholee dus niets te veel gezegd. Zaak is hoe gebruikers op de lange termijn zullen reageren. Daar zal ook van af hangen hoe interessant Facebook als bedrijf in de komende jaren blijft. Bijna ieder zichzelf respecterend medium besteedt nu aandacht aan de kwestie en komt met tips en trucs om je privacy op Facebook te beschermen. In het kielzog daarvan doet de hashtag #DeleteFacebook veel opgang. Diverse gebruikers hebben het platform daadwerkelijk verlaten. Hoewel het nogal moeilijk schijnt te zijn om je Facebook-geschiedenis helemaal te wissen.

Dat dit schandaal geen storm in een glas water is, zoals een aantal vorige ‘probleempjes’ die Facebook en andere social media hadden met privacy, blijkt uit het feit dat overheden nu eindelijk de stok lijken te hebben gevonden om het beestje mee te slaan. CEO Mark Zuckerberg kan zich opmaken voor een tournee langs allerlei instanties om zijn Facebook te verdedigen. Dat hij enkele dagen na de openbaring van het schandaal beterschap heeft beloofd, moet als een doekje voor het bloeden worden beschouwd. Het lijkt haast onontkoombaar dat er wereldwijd strengere regels komen voor social media en grote techbedrijven als Google. Daarbij is niet alleen de schending van de privacy van gebruikers een issue maar ook de verspreiding van nepnieuws. Want ook Google zoekt met het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties de randen van de privacywetgeving op.

Datagraaien

Een strengere regelgeving maakt Facebook minder interessant voor adverteerders en dat betekent dat investeerders ook niet meer vooraan zullen staan om in het concern te stappen. Voor Facebook is het zaak om de gebruikers binnenboord te houden, wil het overleven. Met het graaien van data gaat het op de lange termijn niet meer lukken, zoveel is nu wel duidelijk. Het is dan ook niet voor niets dat het concern naar andere manieren kijkt om gebruikers aan zich te binden. Het streamen van content zou een oplossing kunnen zijn. Daarmee experimenteert Facebook al voorzichtig.

Intussen wordt er door de weglopers en criticasters van het platform al reikhalzend uitgekeken naar de opvolger van Facebook. Tech investeerder en medeoprichter van Weblogs Inc. Jason Calacanis heeft er zelfs een prijsvraag voor uitgeschreven en tast diep in de buidel om interessante initiatieven te steunen. Ook Steemit rammelt opzichtig aan de deur. Het platform heeft de blockchain-technologie omarmt en bezit zelfs een eigen cryptomunt. Steemit presenteert zichzelf als “een gratis decentraal sociaal mediaplatform zonder de tussenkomst van derde partijen die informatie zouden kunnen gebruiken voor commerciële doeleinden of het sturen en censureren van de gedeelde informatie”. Hoe sympathiek ook; Steemit is niets meer dan oude wijn in nieuwe zakken. In 2014 was Ello het alternatief voor het commerciële Facebook. Ook dat platform had privacy hoog in het vaandel en wilde het allemaal anders gaan doen. Voorlopig is het angstig stil rond het platform.

Ook interessant voor u:

Redactie

Gepubliceerd op: 22-03-2018 door Redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

   

 

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. 

De 3 beste contraire beleggingen van dit moment!

Ontvang gratis deze 3 concrete beurstips van onze analisten

Contrair beleggen

icon-bel.png
icon-whatsapp.png
icon-tv.png

Kennispartners:

Turbo beleggen
LYNX Beleggen
MountainShield Capital Fund