Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Hain Celestial

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

Gezond leven, wie wil dat nou niet? Maar ondertussen eten we teveel zout en suiker en bewegen we te weinig. Hain Celestial biedt een alternatief. Voor wie toe is aan een omslag.

Het doel, en de slogan, van Hain Celestial is simpel: A Healthier Way of Life™. Het bedrijf wil uiteindelijk dè nummer 1 positie hebben op het gebied van organisch, biologisch, natuurlijk better-for-you producten. Vanzelfsprekend worden alle grondstoffen duurzaam verbouwd, zijn alle vestigingen milieuvriendelijk ingericht en zijn de fabrieken klimaatneutraal.

» Lees hier ons achtergrondartikel over beleggen in gezonde voeding.

Geschiedenis

Merken van Hain CelestialHain Celestial kreeg zijn huidige naam na de fusie tussen de Hain Food Group and Celestial Seasonings Inc., die plaatsvond in mei 2000. Hain Celestial is vanaf het allereerste begin, in 1993, intensief bezig geweest met het opkopen van kleine merken in de natuurlijke en biologische branche. Zodoende creëerde het voor zichzelf een breed portfolio. Deze aanpak werkte voortreffelijk, ook al doordat de consument ineens de switch maakte naar gezonde(re) voedingsmiddelen. Het concern haalt ongeveer 46% van zijn $2,45 miljard omzet uit de Verenigde Staten. 38% komt van het Verenigd Koninkrijk.
 
De Hain Celestial Group heeft zijn hoofdkwartier in Lake Success, New York. Het opereert in Noord-Amerika, Europa en India. H.J. Heinz Company nam in 1999 een belang van 19.5% in Hain Celestial. In 2005 stapte men er echter weer helemaal uit. Celestial nam zelf begin 2014 de rijstproducent Tilda over voor $357 miljoen.
 
Naast gezonde voedingsmiddelen en drankjes, heeft Hain Celestial ook enkele merken cosmetica en overige personal care artikelen, zoals badolie en huidcreme.

Roerige tijden

De omzet van Hain verdubbelde in 10 jaar tijd (2008 tot 2018). Ondanks dat de marges onder het gemiddelde van de voedingsindustrie vielen. De laatste gerapporteerde kwartalen laten een constante daling zien van inkomsten, omzet en marge-opbrengsten. Ook de concurrentie, waaronder namen als Nestlé, Kraft Heinz, Unilever, PepsiCo en Danone, zien hun inkomsten uit de biologische voeding teruglopen. Hun marges zijn evenwel hoger dan die van Hain.

Met amper een jaar een nieuwe CEO aan het roer, ziet ook het begin van 2019 er zwak uit voor het bedrijf. Maar de nieuwe strategie moet zich nog bewijzen en dat vergt tijd. Het management ziet voldoende kansen om de toekomst van Hein Celestial te waarborgen. De balans is nog altijd gezond dankzij een plus van $1 miljard. De schuldenlast bedraagt bijna $700 miljoen. Men voorziet uiteindelijk weer een jaarlijkse groei van tussen de 2 en 4% en een operationele kasstroom rond de $100 miljoen.

Gezond en wel

Eén van de strategische zetten van het bedrijf is om Hain Pure Protein, de kippen en kalkoenen tak, af te stoten. Hain wil zich weer volledig richten op de verpakte voedingsmiddelen en vertrouwen op de kracht van de afzonderlijke merken die het in huis heeft.

Naar verluid zal de verkoop van Pure Protein eind 2019 zijn afgerond. Het zal een financiële injectie betekenen terwijl een verlieslatende tak van de balans kan worden gehaald.

Op financiële gronden is de verkoop misschien niet eens heel erg noodzakelijk. Het is echter vooral een keuze van het management om de focus terug te leggen op de verpakte voedingsmiddelen. We zien de trend in gezonde, biologische voedingsmiddelen opnieuw aantrekken en Hain zal daar opnieuw van weten te profiteren dankzij de inzet van het management. Hain Celestial is gezond en wel en fit voor de komende jaren.

» De long/short strategie van MountainShield hoort in iedere portefeuille.  Overtuig uzelf!

Disclaimer: MountainShield Capital Fund heeft op moment van schrijven een long positie in het aandeel Hain Celestial.

Hain Celestial Gezonde voeding

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.

Meer nieuws

Er zijn nog geen aanverwante nieuwsberichten.

phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen