Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Guanggun Jie: Chinees e-commercefeest verovert de wereld

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

11 november is de dag waar Chinese e-commercebedrijven reikhalzend naar uitkijken. Jong China viert dan Guanggun Jie, Singles Day of Vrijgezellendag. Wat in de jaren negentig begon als een grap van vier studenten in Nanjing is dankzij Jack Ma uitgegroeid tot een koopfestijn dat zijn weerga niet kent met maar één echte winnaar: Alibaba.

Geschiedenis

11 november 2009 wordt over het algemeen gezien als de definitieve commerciële geboorte van de Vrijgezellendag die China nu kent. Ma vond het tijd worden om die dag ook online op grootse wijze te vieren. Hij vroeg dertig verkopers op zijn platform TaoBao speciale aanbiedingen te bedenken. Die zette hij vervolgens groots in de markt.

Daarna ging het hard met Guanggun Jie. In 2013, nu vijf jaar geleden, kwam de omzet van Chinese webwinkels uit op ruim $3 miljard. In 2017 werden alle records gebroken met een omzet van maar liefst $44,5 miljard. Daarvan haalde Alibaba ruim 25 miljard binnen. Het eerste miljard was al binnen een uur een feit. Op het drukste moment van de dag verwerkte het betalingssysteem van het concern 256.000 betalingen per seconde.

Koers van het aandeel Alibaba

Beter dan Black Friday

Vrijgezellendag verslaat Black Friday, het Amerikaanse koopfestijn, met twee vingers in de neus. In 2016 bedroeg de omzet van alleen al Alibaba meer dan het dubbele van de totale online verkopen op Black Friday, Thanksgiving en Cyber Monday in de Verenigde Staten. Het is dan ook niet voor niets dat China Amerika volledig gepasseerd heeft als het gaat om de omzetten in online winkelen.

Overigens is Singles Day niet alleen een feestje voor Chinese concerns. Juist buitenlandse luxe merken pikten in de afgelopen jaren meer dan een graantje mee. Het gaat dan niet alleen om kleding van bijvoorbeeld Adidas, maar ook om dure whisky, cognac en sieraden. Opvallend daarbij is de rol van JD.com. Het e-bedrijf dat deels eigendom is van het Amerikaanse Walmart. In 2017 zette het concern op singles day ruim 19 miljard dollar om. Het aandeel van verse voedingswaar viel daarbij op. Garnalen uit Thailand, avocado’s uit de VS, Australische kiwi’s en zalm uit Chili vonden gretig aftrek.

Guanggun Jie anno 2018

De vraag is nu natuurlijk hoe Guanggun Jie dit jaar gaat verlopen. De Chinese economie is flink aan het afkoelen en veel producten hebben last van de handelsoorlog tussen China en de VS. In 2017 was de omzet van Alibaba op 11 november 39% hoger dan een jaar eerder. Het is niet denkbeeldig dat het concern, met in het kielzog de branchegenoten, pas op de plaats moet maken. Intussen wrijven westerse concurrenten zich alvast in de handen. Niet omdat ze koopgrage Chinezen in de online winkels verwachten, maar omdat 11 november intussen ook Europa en de VS heeft aangedaan. Bol.com, MediaMarkt en Coolblue zijn voorbeelden van bedrijven die al enkele jaren met graagte inspelen op Vrijgezellendag en daar niet onaardig mee scoren.

Voor ons beleggingsfonds houden wij ook de Chinese e-commercemarkt goed in de gaten. Op zoek naar aandelen met positief rendement op de middellange termijn, houden wij u op de hoogte van onze posities.

» Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze beleggingen.

Disclaimer: MountainShield heeft op moment van schrijven geen positie in genoemde aandelen.

China E-commerce

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen