Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

The battle of the cool kids: Fortnite vs PUBG

Geschreven door Redactie

Het wordt tijd dat we het gaan hebben over de meest populaire games die op dit moment rond circuleren. Misschien heeft u al wel eens over de games gehoord en anders zeker uw kinderen wel. Hoewel beide spellen enorm populair zijn op het moment, spant Fortnite echt de kroon. In deze “match-up” staat dan ook niet alleen de populariteit an sich op het programma maar ook de reden achter de successen en hoe andere game-developers hiervan mee kunnen profiteren. MountainShield Capital Management blijft op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen binnen deze markt en die daarbuiten en springt daar waar winstgevend in.


The coolest kid on the block Fortnite

Op dit moment is er geen twijfel over mogelijk welk spel het meest populair is, het maakt niet eens op welk platform je zit. Fortnite is namelijk sinds 10 augustus, na het spel beschikbaar te maken op het android platform, op elk denkbaar platform beschikbaar. Daarbij komt het meest positieve aspect van het hele spel, het is gratis! Hoe raar het ook klinkt maar het spel is volkomen gratis en iedereen kan het downloaden en spelen zonder ook maar een euro te spenderen. Nu denkt u vast dat er wel ergens een addertje onder het gras zal zitten aangezien de game-developer toch ook gewoon geld nodig heeft. Maar dat is niet het geval en om dit allemaal goed te snappen, moeten er een paar termen worden uitgelegd.

PAY-TO-WIN

Beginnende met het principe “Pay-to-Win” (P2W). De naam zegt het al, je moet geld uitgeven en dan is de kans op winnen enorm groot. Dit zie je vandaag de dag in veel games terugkomen. P2W heeft veel verschillende vormen, zo kan je in het bekende schietspel Call Of Duty lootboxes kopen. Zo komen we meteen op het tweede concept, lootboxes. Berucht onder de meeste gamers en toegepast door game-developers op grote schaal. Lootboxes zijn kisten die spelers in het spel kopen met ‘echt’ geld. Uit deze kisten kan je vervolgens een willekeurig object krijgen, ofwel een heel goed object waardoor je investering meer geld waard wordt ofwel, wat meestal het geval is, een vrij matig object. Omdat de laatste genoemde prijs het meest voorkomt, zijn lootboxen berucht. Game-developer Ubisoft kwam in opspraak door dergelijke micro-transacties, de verzamelnaam voor alle transacties die spelers ‘in-game’ kan doen. Er werd gesteld dat lootboxes eigenlijk een vorm van gokken zijn en de gamers waren klaar met de lootboxes en de P2W strategie van Ubisoft.

Het derde concept wat u moet begrijpen is het feit dat de prijs van de games alleen maar aan het oplopen is. Zo’n 10 jaar geleden was een spel rond de 30 euro, tegenwoordig betaal je voor de normale versie €60 en heb je nog een tal aan zogenaamde betere en duurdere versies (deluxe en premium edities) meestal rond de €80-€120. Dit optellend bij de micro-transacties betaalt u als gamer steeds meer. De kwaliteit van de games mag dan toenemen, het blijft onlogisch dat de spellen zo veel duurder worden. Games worden namelijk bijna allemaal online verkocht. Het maken van games is tegenwoordig alleen het programmeren en niet meer het branden en bedrukken van Dvd's. Oftewel de productiekosten zouden hetzelfde moeten blijven, het toenemen van de kosten door alle nieuwe, geavanceerde snufjes zouden moeten gecompenseerd worden door het afnemen van de kosten door het ontbreken van drukwerkkosten. Zelfs al zouden de kosten iets toenemen, geeft dat nog geen vrijbrief voor alle extra hoge kosten die komen bij het aanschaffen van een spel. Raar is het dan ook niet dat de markt van de illegaal gedownloade games alleen maar aan het toenemen is.

DLC (DOWNLOADABLE CONTENT)

Als laatst moet u het concept “DLC” begrijpen. DLC staat voor downloadable content, oftewel stukjes van de game die je extra kunt downloaden. Misschien raad u het al maar ook voor deze DLC moet betaald worden. Kortom er zijn enorm veel manieren waarop game developers de klanten tot op de laatste rooie cent uitbuiten. Terugkomend op het succes van Fortnite: Epic Games, de ontwikkelaar van Fortnite, lijkt op wonderbaarlijke wijze de klachten te snappen. Fortnite is namelijk op alle vlakken anders; De game zelf is gratis, voor de multiplayer zijn er geen lootboxes en alle updates en DLC's zijn gratis. Natuurlijk moet Epic Games ook geld verdienen maar dit doen ze op een slimme manier. In de game kunt u namelijk kleren kopen voor uw online karakter. Het mooie hieraan is dat deze kleren geen invloed hebben op uw prestaties. Het is alleen esthetisch en heeft geen toegevoegde waarde wat betreft uw resultaten in het spel. Dit maakt het spel uniek en zeker gezien het feit dat het visuele aspect iedereen wel aanspreekt, is het spel een enorm succes.

fortnite-groot

Forever number two PUBG

De populaire, maar toch mindere favoriete variant is PUBG. De bovengenoemde, uitgelegde concepten zijn juist wel van toepassing op dit spel. Het spel is €30, hoewel niet heel duur in vergelijking met andere games is het wel €30 duurder dan Fortnite. Het spel biedt micro-transacties aan onder andere in lootbox vorm. Ook DLC’s zijn aanwezig in PUBG. Niet de algemene vorm als in extra stukjes game maar als in kleding pakketten. Dit zijn de grootste redenen dat Fortnite een grotere fanbase weet te creëren. Daarnaast zit er ook een verschil in game kwaliteit. Want naast een populariteitsverschil, wat dus duidelijk uit valt te leggen, zijn er ook een paar aspecten die in-game anders zijn. Hier is een opsomming met de grootste verschillen.

Fortnite heeft een heel kinderlijk uiterlijk PUBG ziet er heel realistisch uit
Relatief snelle potjes met veel actie  Relatief langdurige potjes, soms minuten geen actie
Medium sized wereld Grote wereld
Alles kan kapot worden gemaakt   Enkele objecten kunnen gesloopt worden
Wapens op basis van zeldzaamheid Wapens hetzelfde, attachments maken ze beter
Kogels geven niet de echte baan weer  Kogels geven een realistisch beeld, projectielen
Makkelijk te leren       Moeilijker te leren  
Je kan bouwen en allerlei gebouwen maken Verplaatsing over de map is makkelijker


Dit zijn alle in-game verschillen en op basis van deze verschillen en de eerdere genoemde verschillen, valt misschien wel een soort beweging vast te stellen. De oude, gerenommeerde krijgen steeds meer kritiek en nieuwe, innovatieve bedrijven en ideeën worden juist zeer aangemoedigd. Steeds realistischer en duurder is misschien wel helemaal niet wat de gamer echt wil en is het tijd voor een verandering. 1 ding is zeker, op dit moment vindt er veel verandering plaats in game-land. Wie weet wat de toekomst zal brengen? MountainShield Capital Management let actief op deze markt en is altijd op de hoogte van de meest actuele ontwikkelingen.

pubg

Last man standing

We hebben de verschillen bekeken en daaruit valt het verschil in kwaliteit en populariteit wel redelijk af te leiden. Fortnite speelt uitermate goed in op de verandering van vraag van de gamers. De gevestigde game-ontwikkelaars als Ubisoft, EA en Activision Blizzard moeten goed blijven opletten en in spelen op de gamers want anders is het snel gebeurd. Het imago van een bedrijf kan vandaag de dag via het internet enorm snel naar beneden gehaald worden. Hoewel er niet belegd kan worden in Epic Games of de ontwikkelaars van PUBG (niet direct tenminste, 4 moederbedrijven erboven wel maar voor hen is de game voor de cijfers een te klein marge), geeft deze ontwikkeling veel de verandering aan die plaats vindt, wat effect kan hebben op bedrijven waar u wel in kan beleggen.

U kunt ervoor kiezen aandelen te kopen van Ubisoft, EA en Activision Blizzard. Verdiep u goed in een bedrijf alvorens u besluit positie in te nemen. Rendement is geen garantie.

Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief

Disclaimer: MountainShield heeft, op moment van schrijven, een long positie in Activision Blizzard, daarnaast geen positie in één van de bovengenoemde bedrijven

Activision Blizzard Fortnite Gaming Electronic Arts PUBG game Ubisoft

Redactie

Redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.

Onderwerp

phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen