Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Dropbox: going skyhigh?

Geschreven door Onze redactie

Dropbox. Soms moeten dingen niet te letterlijk worden genomen, maar in het geval van Dropbox wel. Dropbox heeft zijn definitie namelijk wel erg letterlijk vertaald naar de diensten die het levert. Het heeft het echter wel naar een hoger niveau getild; de cloud. Dropbox is namelijk een bedrijf dat cloudopslag-diensten aanbiedt.

Wat is Dropbox?

Dropbox biedt dus cloudopslag-diensten aan en dit is vrij succesvol gebleken, als we alleen al kijken naar de marktkapitalisatie van Dropbox, welke in augustus 2018 op ongeveer 13 miljard dollar staat.

Het bedrijf heeft zich opgewerkt naar de markt van de cloudopslag middels een vrij gebruikelijke strategie in die sector. Dropbox voert namelijk een zogenoemd freemium business model. De term freemium is ontstaan uit twee vrij tegenstrijdige woorden; free en premium. Een dergelijk business model houdt in dat een bedrijf een bepaald deel van zijn diensten gratis beschikbaar stelt, vanwaar de gebruiker vervolgens kan upgraden, tegen betaling, naar een premium versie van dezelfde dienst.In het geval van Dropbox houdt dit in dat Dropbox dus nieuwe consumenten als het ware lokt onder het mom van gratis cloudopslag. Als de consument eenmaal binnen is bij Dropbox, dan zijn zijn mogelijkheden als gratis gebruiker beperkt. Als de strategie van Dropbox volgens plan verloopt, dan zal de gebruiker zich vervolgens geprikkeld voelen om een premium account aan te schaffen. Deze freemium strategie wordt door zeer veel bedrijven gebruikt die zich richten op de online markt.

Met deze strategie werd Dropbox in 2007 opgericht en ging in 23 maart 2018 naar de beurs. Ook dit legde Dropbox geen windeieren en is sinds de IPO in de periode van april 2018 tot en met begin augustus 2018 zo’n 9% gegroeid.

Heel interessant allemaal, maar waar het nu om draait is hoe u als belegger hier ook van mee kan profiteren. Weet u wel zeker of u in Dropbox wil investeren op dit moment? MountainShield weet eigenlijk wel zeker van niet en zit daarom op dit moment short in het aandeel Dropbox. Wij voorzien een daling van de koers en spelen hierop in.

Dropbox users renewec

Dropbox amongst others

Dropbox heeft namelijk te maken met fikse concurrentie van de vele andere spelers die actief zijn in de cloudopslag-service. Het is namelijk eerder zo te zeggen, welke techreus is namelijk niet actief in deze markt? Google, Microsoft (Onedrive) en Apple (iCloud), maar ook Amazon zijn allemaal actief in deze markt en laten we even eerlijk zijn; wij zien het niet zo gauw gebeuren dat techbaby Dropbox deze reuzen weet te verslaan.

Laten we onze focus richten op Google; wie gebruikt Google nou niet? Dit zien we ook terug in de cijfers. Google behaalt sinds het eerste kwartaal van 2018 een omzet van $1 miljard uit alleen al haar cloudservices, terwijl Dropbox dit ‘slechts’ op jaarlijkse basis weet te behalen. Bovendien zijn de groeicijfers van Dropbox simpelweg niet te vergelijken met die van Google, want wie kiest er tegenwoordig nou niet voor Google, Microsoft, Apple of Amazon  voor cloudopslag in plaats van Dropbox?

Cloudopslagdiensten

Dropbox in de cijfers

Laten we voorop stellen dat Dropbox het absoluut niet slecht heeft gedaan, maar laten we ons ook meteen afvragen of ze het wel goed genoeg hebben gedaan?

De groei van de omzet was bijvoorbeeld in 2018 ten opzichte van 2017 zo’n 28%. Niet slecht. Maar is het ook goed genoeg? De cloudopslag-diensten van Amazon lieten bijvoorbeeld in dezelfde periode een groei zien van 44.6%. Dit is aanzienlijk meer dan Dropbox. Een noemenswaardig verschil met Dropbox is echter dat Amazon de groei niet meer nodig heeft en Dropbox wel. Dropbox doet het erg goed, maar niet goed genoeg. Het heeft over de afgelopen jaren wel telkens per jaar een groei laten zien van 100 miljoen gebruikers per jaar. Maar de waardering van het aandeel Dropbox is op dit moment echter niet meer representatief voor de koers van het aandeel en dat is ook de reden waarom wij met ons fonds, op moment van schrijven, kiezen voor een short positie in Dropbox.

Dropbox in een notendop

Kortom, Dropbox is een bedrijf dat zich heeft weten op te werken tussen de techreuzen in de cloudopslag-diensten. Maar de beleggers lijken nu toch wel iets te enthousiast geraakt. Laten we eerlijk zijn, en van eerlijkheid houden we in de beleggingswereld, we gebruiken allemaal toch nog liever Google Drive, Microsoft OneDrive of Apple iCloud  in plaats van Dropbox. Dit zien we ook terugkomen in de cijfers en de koers van het aandeel Dropbox in vergelijking met de techreuzen. Wij zoeken rendement in aandelen. Om deze redenen zit MountainShield op dit moment short in het aandeel Dropbox.

Disclaimer: MountainShield Capital Fund heeft op moment van publiceren positie (Short) in het aandeel Dropbox.

Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief

Microsoft Amazon Google Apple Dropbox Cloudopslag-diensten Cloudopslag Cloud

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen