Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Beleggen in Tesla? Nee!

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

Rijdt u al in de nieuwe Tesla Model 3 die ‘slechts’ zo’n 35.000 euro kost? Nee, wij ook nog niet, en dat gaat misschien ook nog wel even duren, of lijkt het allemaal toch wel weer mee te vallen?

Tesla heeft meer dan 500.000 reserveringen binnen gekregen voor dit nieuwe model. Dit is dan ook het eerste type dat Tesla heeft gemaakt voor massaproductie. Toch kan het nog wel even duren voordat u ook een Tesla kan rijden, want er zijn grote problemen bij het bedrijf wat betreft de productiecapaciteit. 

Elon Musk | MountainShield Capital Fund

Waar raketman Elon Musk, die ook eigenaar is van SpaceX, een productie van 5000 Tesla Model 3’s per week beloofde, slaagde het bedrijf er in de afgelopen maanden een productie neer te zetten van rond de slechts 2000 per week. Er lijkt daar nu enigszins verandering in te komen. 

Belofte maakt schuld, maar in dit geval neemt Tesla dat wel heel letterlijk. Want hoewel ze de belofte niet wisten na te komen van 5000 auto’s per week, wisten ze wel schulden te maken. Kan Tesla dit nog goed maken of maakt Tesla nog meer beloftes en schulden? Ook maakt de concurrentie van Tesla het er niet gemakkelijker op voor het bedrijf. 

Bedrijven als BMW, Volvo, Toyota en Nissan timmeren hard aan de weg om ook snelle en luxe elektrische voertuigen op de markt te brengen.

HOE STAAT HET ER NU VOOR MET TESLA?

Na de eerste kwartaalcijfers van 2018 kwam Tesla niet al te goed uit de verf. Deze kwartaalcijfers waren dan niet zo slecht, want er was al geanticipeerd op slechte resultaten. Waar het dan wel mis ging, was toen Elon Musk echt de verkeerde weg insloeg en hij de vragen van gerespecteerde analisten ‘vervelend’ en ‘saai’ begon te noemen. Dat de analisten de koersen van Tesla een paar keer daarop naar beneden hebben gepraat, heeft Musk waarschijnlijk niet veel gedaan, want waar het uiteindelijk allemaal om gaat is of Tesla kan verkopen wat ze maken; auto’s, elektrische auto’s. Het produceren en verkopen van auto’s is immers hun verdienmodel. Dit verdienmodel lijkt eenvoudig, doch rendabel.

Tesla Annual Earnings | MountainShield Capital FundDe verkooporders worden bij Tesla sneller ingelegd dan dat de auto’s zelf van 1 naar honderd kunnen. Het verkopen, de marketing, van elektrische auto’s doen ze uitmuntend, zoals de cijfers ons laten zien. Waar het dan toch misgaat, is in het productieproces. Het bedrijf heeft in de eerste kwartaalcijfers van 2018 weer moeten toegeven dat het productieproces niet op orde was. De oorzaak hiervoor was volgens Tesla dat de productie immers niet sneller kon gaan dan de productiesnelheid van het langzaamste onderdeel, aldus Tesla zelf. Er waren volgens Tesla onverwachte problemen bij het produceren van de batterijen voor de elektrische auto’s. De opstopping is na vele miljoenen dollars erin te steken verholpen, waardoor Musk verwacht dat de doelstellingen van 5000 auto’s per week nu weer haalbaar is. Het is er één al rozengeur en maneschijn, nu het kleine regenbuitje weer voorbij is, aldus Tesla. Kortom, volgens Tesla gaat het bij Tesla inmiddels compleet volgens plan.

Om te voorkomen dat Tesla ook de slager wordt die zijn eigen vlees keurt, zullen we hen ook eens vanuit een ander licht bekijken. De laatste keer dat Tesla namelijk winstgevend is geweest, was in 2016. De omzet is inderdaad in de afgelopen jaren in een rechte lijn omhoog gegaan, maar hier tegenover kan Tesla ook de verliezen en kosten zetten die ze maken. Deze zijn namelijk in een nog rechtere lijn omhoog gegaan. Waar al deze kosten en verliezen dan worden gemaakt, is heel simpel te bedenken bij een bedrijf met een dergelijk eenvoudig verdienmodel. Er blijven namelijk telkens maar weer problemen opduiken in het productieproces en telkens heeft Tesla beloofd dat deze problemen verholpen zijn en dat nu wel de doelstellingen zullen worden gehaald, wat tot dusverre elke keer mislukt is. Er werd beloofd dat er in december 2017 20.000 auto’s van de baan zouden rollen. Niet gehaald. Dit werd toen bijgesteld naar maart 2018. Niet gehaald.

EINDELIJK VERANDERING?

Nu is het augustus 2018 en de tweede kwartaalcijfers zijn binnen. Zijn de doelstellingen dan eindelijk gehaald? In het laatste kwartaal van 2017 werd er een productie van zo’n 34.000 auto’s gerealiseerd. Dit lijkt tegenvallend, en dat is het ook zeker. Alleen voor de verandering zat er aan dit nieuws een positief randje, want hoewel er zeer tegenvallende productieresultaten in het begin van het kwartaal waren, mochten wij in april dan toch eindelijk de langverwachte getallen van meer dan 2000 geproduceerde Model 3s per week zien. Daarnaast heeft Tesla onlangs nog aangekondigd dat de vertraging van 12-18 maanden die er zaten op sommige bestellingen van klanten, te verkorten naar ongeveer 6 maanden, afhankelijk van het model.

In de tweede kwartaalcijfers van 2018 heeft Tesla aangekondigd dat het ongeveer 50 000 Model 3s verwacht te produceren in het derde kwartaal. Dit zou neerkomen op ongeveer 4000 per week, wat nog steeds 20% minder is dan wat lange tijd geleden beloofd was. Wel is Tesla nu bezig met het terugbrengen van de kosten en streeft ernaar om zo snel mogelijk winstgevend te worden. De vraag is echter of het niet ook dit keer alleen bij woorden blijven, maar of Elon Musk dit eindelijk weet om te zetten in daden. 

Tesla Deliveries door Electrek

Zit Tesla dan eindelijk weer op het juiste pad? Er lijkt zeker eindelijk schot in te komen, maar het is allemaal afhankelijk van of Tesla er dan eindelijk in slaagt de productie op orde te krijgen. Fundamenteel gezien staat Tesla er slecht voor met alsmaar groeiende schulden en alsmaar oplopende verliezen, waar nu enigszins verandering in lijkt te komen. Ook het probleem van de schulden en verliezen zou Tesla kunnen overkomen, als het er eenmaal in slaagt om de productie op een voldoende niveau te brengen. De grootste concurrenten van Tesla zoals BMW, Toyota en Nissan, produceren jaarlijks auto’s waarvan de getallen dichterbij de miljoen liggen in plaats van enkele duizendtallen, zoals die van Tesla. De concurrenten hebben één groot voordeel; ervaring. Tesla geniet wereldwijd echter enorme populariteit, wat ook blijkt uit de enorm grote verkooporders, maar uiteindelijk gaat het ook bij Tesla niet om het verkopen van woorden, maar van auto’s. Elon Musk heeft bewezen dat hij meer dan competent is in het verkopen van mooie woorden, nu nog zijn auto’s.

Wij van MountainShield zien het daglicht voor Tesla niet erg positief in. Voor ons beleggingsfonds hebben we daarom een short positie ingenomen op dit aandeel. We spelen daarmee in op een koersdaling op middellange termijn. Op deze manier halen wij positief rendement uit een negatief koersverloop.

Tip: Ontmoet de mensen achter MountainShield Capital Management op de  aankomende kennismakingsbijeenkomsten

Disclaimer: Het MountainShield Capital Fund heeft op het moment van schrijven een short positie in Tesla Motors.

Tesla Elektrisch rijden

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen