Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Beleggen in aandelen iQiyi

Geschreven door Selwyn Duijvestijn

De veranderingen in het media landschap zijn al langere tijd zichtbaar. Bedrijven als Netflix en Apple hebben ervoor gezorgd dat wij televisie kijken op het moment dat het ons uitkomt en niet wanneer de tv gids zegt dat je moet kijken. Door een verschuiving in interesses en de enorme concurrentie in de sector zullen alleen de sterkste bedrijven overeind blijven. Met de juiste content wordt de kijker aan een merk gebonden maar de kijker is kritisch.

Online video streaming

NETFLIX OF IQIYI | MountainShield Capital Fund

De komst van Netflix heeft ervoor gezorgd dat het “gewone tv kijken” via de kabel steeds meer verdwijnt. We wachten niet tot een programma begint, we kijken wat we willen op het moment dat we het willen. Dit zorgt voor een enorme populariteit van het “on demand” platform. En niet alleen Netflix is populair, ook diensten als Amazon Prime en Hulu bieden geweldige content voor dezelfde lage prijs waardoor de kijker genoeg te kiezen heeft. Films en zelfs hele series kijken we in één avond.

De onlinewereld in China ziet er totaal anders uit dan in het westen. YouTube, Spotify, HBO en Netflix spelen er nauwelijks een rol.

Toch streamen de Chinezen zich een hoedje. Na het gedwongen vertrek van Google in 2009 ontstond er in het land een wirwar aan eigen videodiensten.

Het werd voor de autoriteiten steeds moeilijker om grip te krijgen op alle aanbieders van entertainmentcontent. Na vijf jaar vrij spel vond de Chinese overheid het welletjes. Er kwamen regels en wetten. Slechts zeven bedrijven mochten streamingdiensten aanbieden. Voor nieuwkomers is het vrij lastig om een voet tussen de deur te krijgen. Niet alleen vanwege de strenge regels, maar vooral vanwege de censuur op content die de overheid hanteert.

Onze analisten hebben voor het MountainShield Capital Fund het meest kansrijke aandeel van deze zeven geselecteerd.

ONLINE STREAMING IN CHINA

In maart 2009 werd YouTube verbannen uit China. Dat opende de weg voor Chinese bedrijven om eigen videodiensten op te tuigen. Baidu, Alibaba en Tencent, de drie grote spelers van het Chinese internet, zijn vol enthousiasme in het gat gesprongen dat Google met YouTube achterliet.Het mobieltje is niet meer weg te denken | MountainShield Capital Fund

Baidu, Alibaba en Tencent, ook wel bekend onder de verzamelnaam BAT, bedienen ruim 1,8 miljard Chinezen op het internet. Ze zijn in alle onlinesectoren actief en in sommige gevallen ook belangrijke internationale spelers. Denk aan AliExpress, de wereldwijde onlinewinkel van Alibaba. Ook in de entertainmentindustrie zijn de Chinese grote drie uitgegroeid tot wereldconcerns met noteringen aan de New York Stock Exchange. Eind maart verzelfstandigde Baidu zijn videostreamingdienst iQIYI en gaf het een eigen beursnotering in het westen. En er zit meer aan te komen, want Tencent heeft plannen om hetzelfde te doen met de muziekstreamingdienst Tencent Music Entertainment. Tijd dus om eens te kijken naar de streamingindustrie van de grootste economie ter wereld.

Youku Todou is in het westen de bekendste streamingdienst in China. Alibaba is er sinds 2015 eigenaar van. Het betaalde destijds zo’n 5 miljard dollar voor het toen beursgenoteerde bedrijf. De streamingdienst lijkt nog het meest op YouTube en had in augustus 2017 325 miljoen maandelijks actieve gebruikers volgens QuestMobile. Niet dat de klad er bij Youku Todou inzit, maar het platform heeft flink aan populariteit verloren. Vooral luxe adverteerders lopen weg en zoeken hun heil met korte boodschappen bij social media en andere videodiensten.

het netflix van china

De tweede grote speler op het Chinese internet, Tencent, gooit Tencent Video in de strijd. Daarmee borduurt het voort op het populaire social media platform QQLive. Tencent produceert niet alleen eigen content maar is in de loop der jaren allerlei partnerships aangegaan met westerse bedrijven. Zo kan het content laten zien van BBC, ITV, HBO en basketbalwedstrijden uit de NBA. Tencent kan naar eigen zeggen bogen op 43 miljoen betalende klanten. Het heeft zo’n 457 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Videocontent bij Tencent komt ook van diensten als WeChat, QQ en Qzone. De waarde van Tencent Video wordt geschat op zo’n 11 miljard dollar.

Het belangrijkste videostreamingplatform is echter iQIYI. Baidu, in China vooral bekend van de zoekmachine, richtte het platform in 2010 op als tegenhanger van Youku. 

neonbrand-433327-unsplashAl snel werden er internationale partnerships gesloten om westerse content op de Chinese markt aan te bieden. Toen dat zeer succesvol bleek, besloot iQIYI ook met eigen producties te komen. Inmiddels werkt iQIYI samen met partners in Zuid-Korea en Japan om ook op die markten content aan te bieden en uit te wisselen. Verder maakt het gebruik van het ecosysteem van Baidu. Omdat het concern 70% van de Chinese zoekopdrachten afhandelt, kan het platform bogen op veel bezoek. 

Sinds een paar weken is iQIYI afgesplitst van Baidu en zelfstandig verhandelbaar op de beurs. Wij denken dat hier een goede zet is gedaan. Op deze manier kan het bedrijf sneller groeien door gericht geld op te halen. Baidu blijft met 69,9% de grootste aandeelhouder.

Omdat het concern 70% van de Chinese zoekopdrachten afhandelt, kan het platform bogen op veel bezoek. De constructie is te vergelijken met de combinatie YouTube en Google.

iqiyi

Graag zoomen we verder in op het pas naar de beurs gebrachte videoplatform iQIYI. De website iQIYI heeft meer dan 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers die gezamelijk iedere maand voor 6 miljard uur aan video’s bekijken. De streamingdienst heeft, in tegenstelling tot Netflix, betaalde en onbetaalde diensten. Op dit mometn zijn er 50 miljoen premium-abonees. Dat aantal zal de komende tijd hoger worden. Vooral omdat iQIYI vorig jaar een partnership is aangegaan met Netflix. Daarmee boekte het een fraaie overwinning op de concurrenten die de overal ter wereld bekende series van de westerse streamingdienst graag aan hun catalogus hadden toegevoegd.

Hoewel iQIYI vaak de Netflix van China wordt genoemd, gaat de vergelijking niet helemaal op. iQIYI heeft nog niet eens de helft van de betalende klanten die Netflix bedient. De dienst moet het voorlopig nog echt hebben van advertenties en in mindere mate van de betalende abonnees.

Daarnaast worden er een aantal producties in eigen beheer gemaakt, maar bestaat het leeuwendeel van de content uit video’s die gebruikers zelf uploaden. In die zin zou je iQIYI meer de Chinese variant van YouTube kunnen noemen.

De website iQIYI heeft meer dan 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers die gezamelijk iedere maand voor 6 miljard uur aan video’s bekijken. 

Censuur

Waar iQIYI wel voor moet oppassen is de content die het aanbiedt. De laatste tijd is het platform in opspraak gekomen en dat kan weleens verkeerd uitpakken. Allereerst is er de kwestie rond een talentenjacht die de dienst uitzendt. Volgens een Zuid-Koreaans bedrijf heeft iQIYI het format van Ido Producer gejat. In Azië is de kwestie uitgegroeid tot hot entertainmentnieuws en zelfs Variety, het Amerikaanse roddelblad van stand, besteedde er aandacht aan. De kwestie is extra pijnlijk in het licht van de door president Donald Trump ontketende handelsoorlog. Wat Trump China onder meer verwijt is dat het kennis en creatieve ideeën bij elkaar steelt. iQIYI is dan wel flink door het stof gekropen, maar het heeft de buit die het verdiende met Idol Producer natuurlijk al lang binnen.

alex-martinez-560583-unsplash

Intussen hebben ook de Chinese autoriteiten iQIYI op de korrel. In een paar series die het uitzendt is een beetje te lichtvoetig omgesprongen met communistische helden en patriottische uitingen. Er werden volgens South China Morning Post fikse boetes uitgedeeld. Wat iQIYI precies verkeerd heeft gedaan is niet helemaal duidelijk geworden.

Daar schuilt ‘m dan ook het echte gevaar. Zelfs voor iQIYI, Tencent Video en Youku Todou blijft het lastig laveren juist vanwege de Chinese censuur. Overigens ‘keurt’ de overheid alle content van de streamingdiensten nog voor er maar iets wordt vrijgegeven. Dat zorgt er blijkbaar niet voor dat de platforms zich veilig kunnen wanen. De nukken van de overheid zijn vooralsnog echter de enige zorgen die de streamingmarkt in China kent.

fundamenteel sterk iqiyi

Er gloort een fraaie toekomst. De meeste diensten draaien nu nog met verlies, vooral doordat er naar verhouding weinig mensen betalen voor de content die ze consumeren. Omdat Baidu, Alibaba en Tencent in meer segmenten actief en winstgevend zijn, kan de streamingtak op zowel video- als muziekgebied rustig doorgroeien naar zelfstandige winstgevendheid.

Volgens JP Morgan zal in 2019 al het omslagpunt worden bereikt. IHS Markit becijferde dat de opbrengst in 2020 kan uitkomen op 15 miljard dollar. De grote drie kunnen dan voor het eerst quitte spelen of zelfs een kleine winst maken omdat steeds meer Chinezen een abonnement nemen. Ook de voortschrijdende technologie zal een duit in het zakje doen. Internet in China is nu nog instabiel, of eigenlijk onbetrouwbaar. Door nieuwe technieken en het inzetten van bestaande technieken, zoals P2P, zal het online consumeren van content veel aantrekkelijker worden voor nog grotere groepen Chinezen.  

iq_omzet

De omzet van iQIYI ligt momenteel op $2,76 miljard voor 2017. Dit was een meer dan 50% groei ten opzichte van 2016 met zo’n $1,75 miljard aan inkomsten. We hebben hier duidelijk te maken met een groeibriljant

iq_winst

In 2017 was iQIYI al winstgevend, maar dat zal de komende tijd veranderen. Er wordt fors geinvesteerd. Financieel zal het zich echter geen zorgen hoeven maken. Baidu blijft grootaandeelhouder en zal de streamingdienst op allerlei manieren blijven onderhouden.

Conclusie beleggen aandeel iqiyi

De toekomst ziet er voor iQIYI prima uit. Het aantal betalende abonnees groeit in rap tempo en zeker nu er steeds meer eigen content van hoge kwaliteit wordt aangeboden, willen de Chinese kijkers graag met iQIYI geassocieerd worden. De verwachting is dan ook helemaal niet zo gek dat iQIYI binnen anderhalf jaar net zoveel abonnees als Netflix heeft. Dat waren er eind 2017 110 miljoen wereldwijd. Beleggers hebben nu de kans om te beleggen in het Netflix van China voor een fractie van de waardering!

iQiyi

Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn

Beursexpert Selwyn Duijvestijn is bekend vanwege zijn concrete beurstips en contraire beleggingsstijl. De publicaties van Selwyn Duijvestijn verschijnen veelvuldig in gerenommeerde media, zowel in de print als de online edities.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen