Onze aandelenselectie en kijk op de wereld | MountainShield Capital Fund

Onze kijk op de wereld

Amazon, Alibaba en MercadoLibre: de strijd om de klant

Geschreven door Onze redactie

In e-commerce land zijn er eigenlijk maar een paar grote spelers, namelijk Amazon, Alibaba en eBay. Over de afgelopen jaren heen is e-commerce steeds belangrijker geworden voor de consument, maar de vraag is natuurlijk welk bedrijf de meeste klanten weet te winnen de komende tijd en er dus in slaagt om te blijven groeien. Zal bijvoorbeeld het Nederlandse Adyen  uit de markt van online betalingen ook nog een graantje weten mee te pikken? MountainShield probeert altijd op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen om hier zo goed mogelijk op in te kunnen spelen.

Hét e-commercebedrijf Amazon

Amazon is al een redelijk oud bedrijf, maar het is pas de laatste jaren echt gaan vliegen wat betreft beurskoers. Het is in 1997 naar de koers gegaan voor 1.73 dollar per aandeel en dat is op dit moment, 27 juli, 1858 dollar per aandeel. Dat is een stijging van 107,299 procent. Deze stijging heeft weliswaar 21 jaar geduurd, maar ook over het afgelopen jaar is het bijna 78% gestegen.

Dit is ook zeker niet verwonderenswaardig als we kijken naar de cijfers van Amazon van de afgelopen tijd. Zo was de omzet van het tweede kwartaal van 2018 52.89 miljard dollar, terwijl die in 2017 nog ‘maar’ 37.96 miljard dollar bedroeg en in 2014 was dat in hetzelfde kwartaal nog maar 19.34 miljard dollar.

De sleutel tot het succes van Amazon ligt in de kern in de mentaliteit en de visie die het bedrijf hanteert. Enkele kernwaarden die het bedrijf namelijk hanteert is dat het niet gericht is op winsten, maar op groei. Het bedrijf heeft zich ook voorgenomen om zolang mogelijk te blijven bestaan als mogelijk. De gemiddelde levensduur van een bedrijf aan de S&P 500 is minder dan 20 jaar, terwijl de minimale levensduur die Amazon wil bereiken 100 jaar is. Dit onderscheidt Amazon van alle andere bedrijven.

Daarnaast heeft het bedrijf een hele open mentaliteit, zo wordt mislukking als een essentieel onderdeel gezien bij het uitvinden van nieuwe producten en diensten. Dit leidt tot relatief veel mislukkingen bij het uitvinden van nieuwe services en producten. Het heeft echter als voordeel dat de producten en diensten die wel een succes worden, dan ook meteen een groot succes worden. Daarnaast is Amazon ook altijd op zoek naar vernieuwing en nieuwe afzetmarkten. Het bedrijf is namelijk oorspronkelijk begonnen als online boekwinkel, maar momenteel is het ook actief in de cloud service industrie, produceert het apparaten voor de smart home industrie, is het ebook producent en beschikt het over een movie studio. Het video budget van Amazon is tweemaal de grootte dan dat van HBO en is hun videodienst actief in meer dan 200 landen. Verders zijn er nog talloze markten waar Amazon op actief is en razendsnel in groeit.

Omzetgroei Amazon (in miljarden $)

Het moge duidelijk zijn dat Amazon zijn strategie zeker effectief is gebleken. Het is namelijk op dit moment één van de grootste bedrijven ter wereld en met afstand de grootste in de e-commerce sector. Het is echter afwachten of Amazon er ook in slaagt om dit voort te zetten, vooralsnog lijkt het er wel op. Met name met de strategie die het voert om zo lang mogelijk te bestaan.

China en e-commerce met Alibaba

De Chinese Amazon is een goede beschrijving voor Alibaba. Alhoewel, het richt zich op veel meer markten dan alleen China. Dat is ook meteen waarom het een heuse concurrent is voor Amazon, wat in vergelijking met Alibaba een beperkte toegang heeft tot de Chinese markt. Naast Alibaba, houdt ook het Chinese Baozun zich bezig op de markt van e-commerce in China. 

Het business model van Alibaba is vrijwel gelijk aan dat van Amazon, alhoewel er zijn wel degelijk verschillen. Zo is Alibaba veel meer afhankelijk van de retailmarkt voor haar inkomsten. Het haalde in 2017 voor rond de 80% van haar totale omzet uit retail. Bij Amazon ligt dit getal met 67% in hetzelfde jaar aanzienlijk lager. Daarnaast is Amazon juist ook heel erg gericht op het verbreiden van haar markt door complete nieuwe producten en diensten uit te brengen. Iets waar Alibaba ook bezig mee lijkt te zijn, maar nog veel kleiner in is.

Voordelen

Alibaba schijnt wel een voordeel te hebben ten opzichte van Amazon. Het is namelijk diepgeworteld verbonden met digitale betalingen, digitale media en e-commerce in het algemeen vanuit internationaal perspectief. Dit voordeel lijkt echter weg te vallen door bedrijfsstructurele problemen die het heeft.

Een ander voordeel dat Alibaba heeft in vergelijking met Amazon is dat het erg sterk staat op de Chinese markt. De Chinese regering steunt Alibaba namelijk erg, omdat het een Chinees bedrijf is. Dit is inderdaad een oneerlijke vorm van concurrentie, maar het komt Alibaba zeker ten goede.

Kortom, Alibaba staat dus ook zeker sterk op de markt. Het is ook een concurrent waar Amazon zeker rekening mee moet houden, vooral als het gaat om de Chinese markt. De vraag is echter of Alibaba erin slaagt om Amazon te verslaan wat betreft grootte. Amazon is simpelweg op dit moment vele malen groter dan Alibaba.

Omzetgroei Alibaba (in miljarden yuan)

E-commerce en MercadoLibre

E-commerce bedrijf MercadoLibre is in vergelijking met de tegenhangers Amazon en Alibaba een klein bedrijf. Het heeft een marktwaarde van rond de 15 miljard dollar, terwijl Amazon eerder richting de 900 miljard dollar gaat en Alibaba richting de 500 miljard dollar.

Dit maakt het bedrijf echter niet minder interessant voor de belegger en MountainShield. Dit Argentijnse bedrijf is de Zuid-Amerikaanse tegenhanger van Amazon. Het is dus een e-commercebedrijf dat zich voornamelijk richt op de Zuid-Amerikaanse markt.

Wat het bedrijf juist zo aantrekkelijk maakt, is dat het zich feitelijk alleen op de Latijns-Amerikaanse markt richt. Het is voornamelijk actief in de landen Brazilië, Venezuela, Argentinië en Mexico. In deze landen is het ook de grootste online retailer. De verwachting is dat de Latijns-Amerikaanse markt de komende jaren alleen maar sneller gaat groeien. Hiermee zou de afzetmarkt van MercadoLibre ook alleen maar gaan groeien. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf voor de komende jaren nog veel potentieel heeft.

Ook de cijfers liegen er niet om. Zo is het aantal verkochte items van 2016 naar 2017 met bijna 60% gegroeid en is het totale aantal betalingen met ruim 70% gestegen. Het aantal verzonden items is ook met bijna 90% gegroeid. Alle (groei-)cijfers zijn met ruime marges positief. Alhoewel, niet alle cijfers. Het bedrijf was in 2017 namelijk nog steeds niet winstgevend. De verwachting is echter ook dat de komende tijd dit gaat veranderen door de snelle groei die het bedrijf maakt. Daarnaast is het tegenwoordig ook niet ongewoon dat het enkele jaren duurt voordat een bedrijf winstgevend wordt. Zo duurde dit bij Amazon acht jaar.

Omzet MarcadosLibre

Vanwege de grote groeicijfers die MercadoLibre kent van de afgelopen jaren, en dat ze hoogstwaarschijnlijk binnenkort winstgevend zullen worden en alleen maar nog meer gaan groeien, belegt MountainShield op dit moment long in MercadoLibre. Wij zien meer potentieel in dit aandeel en kiezen voor het beste rendement. Deze underdog op de markt zou Amazon en Alibaba zomaar kunnen verrassen.

E-commerce in een notendop

De e-commercesector is zeker iets wat de aandacht van de belegger verdient. De komende jaren zal de markt alleen maar groeien, maar de vraag is natuurlijk welk bedrijf erin slaagt om de meeste klanten voor zich te winnen de komende jaren en welk bedrijf dus het meeste zal profiteren van de groei in e-commerce. MountainShield vraagt zich dit ook af en belegt daarom op het moment long in aandelen MercadoLibre, in onze ogen hét bedrijf met het meeste groeipotentieel voor de komende jaren wat betreft de e-commercesector.

plan een afspraak in    Direct aanmelden voor de nieuwsbrief

Disclaimer: Op moment van schrijven heeft het MountainShield Capital Fund een long positie in het aandeel MercadoLibre.

Amazon China Alibaba Baozun Online betalingen Adyen Jeff Bezos E-commerce MercadoLibre Zuid-Amerika

Onze redactie

Onze redactie

De redactie van ROI Asset Management beheert content voor haar fondsen.
Bezoek onze website www.roiassetmanagement.com voor onze fondsen en diensten.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw beleggingsbeslissingen neemt u voor eigen risico en daarvoor bent u uitsluitend zelf verantwoordelijk. Lees ook de volledige disclaimer.
phone.png
Neem contact op met een van onze experts
laat u terugbellen